Brev
En følelse som gør ondt
Hej,
jeg er næsten færdig med 1g på gymnasiet. Jeg kommer fra en 10ende klasse hvor vi havde det bedste sammehold og massere af venner.
Mit problem er at jeg stadig ikke er falder til i min klasse. Jeg føler mig så ensom og ikke mindst enormt ked af det. Jeg er den eneste af mine venner som har valgt HHX, mens de andre valgte STX.
Jeg fortryder så meget mit valg… Jeg er overhoved ikke sammen med nogle fra min klasse, og jeg er hellere ikke blevet inviterede til nogle fester, selvom nogen fra klasse har holdt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vågner op hver morgen, med en følelse der gør ondt inden i. Jeg kan slet ikke beskrive hvordan det er.
Det gør bare så ondt at se alle mine andre venner have det så godt, og at de har fundet nye venner…
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tak for dit brev! Jeg kan nemt forstå, at du er ked af din situation, for det er naturligvis rigtig vigtigt, at man føler, at man befinder sig i en god sammenhæng på sit uddannelsessted. Det hele handler jo ikke om faglighed. Det handler også om trivsel og ungdomsliv. Når dette ikke fungerer, som det skal, så må man prøve at finde ud af, hvordan man kan ændre på det.
Jeg synes, at du skal tale med studievejlederen på HHX om din situation. Det er måske muligt, at du kan flytte klasse eller muligvis gymnasium. Det er der helt sikkert mange unge, der gør hvert år.
Og dit gymnasiums studievejleder har med garanti oplevet masser af studerende stå i samme situation som dig, så vedkommende vil helt sikkert vide, hvad der er af muligheder, og hvordan han/hun hjælper dig bedst.
Hvis det ikke kan lade sig gøre at skifte, så synes jeg, at du skal prøve at alliere dig med en enkelt eller et par stykker af dine klassekammerater, som, du tænker, kunne være gode eller sjove at snakke med.
Måske får du ikke det samme sammenhold som i 10. klasse, men derfor kan du godt få nogle gode venner. Det kan bare være, at det tager længere tid denne gang.
Måske er der endda flere, der tænker det samme som dig; at der mangler noget. Måske er der andre, der har det svært. Prøv om du kan få talt om det med den eller dem, du føler, er gode at snakke med i klassen. Måske kunne I sammen tage initiativ til at holde noget for klassen; noget der ryster sammen.
Men ellers synes jeg helt klart, at du skal tale med studievejlederen om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen