En 15 års fucked up liv

Hej brevkasse.
Inden jeg fortæller hvad mit nuværende problem er, syntes jeg det er vigtigt at understrege hvad der har forgået i mit liv de seneste 3 år.

I 2013 startede jeg på en ny skole i 6 kl – det var mit første skoleskift nogensinde.
Det gik rigtig godt i starten, jeg havde det sjovt, jeg havde endelig fået en plads hvor jeg følte mig til – og jeg var ikke genert mere.
Men en gruppe pige mente jo self at jeg ikke passede ind, og endte med at få alle mine venner til at stride i mod mig – lang historie kort, jeg blev mobbet ud af starten af 7 klasse, gik hjemme i 2 måneder indtil vi fandt endnu en ny skole.

Jeg var igen meget genert og lukkede ikke rigtig folk ind pga mobningen fra den tidligere skole. En uge ind i den nye skole blev min mor indlagt på psykiatrisk afdeling med voldsom depression (hun er maniodepressiv så det var ikke første gang)

Det fjorde mig endnu mere usikker – især da hun nærmest var den eneste der kunne være der for mig, da min far lige havde fået endnu en ny kæreste og en ny datter.

Han så dog til mig en gang i mellem.

Kort efter gik min far ned med stress, og jeg havde ingen at kunne tale med,
Jeg talte ikke med dem fra min klasse, eller mine gamle veninder, nogle gange tog jeg ikke i skole overhovedet, men sad istedet for nede på et møntvaskeri, indtil jeg oprindeligt ville få fri. Jeg kunne bare ikke tage i skole.

Jeg havde aldrig følt mig mere alene.
Og min cutting begyndte.

Det endte så også med efter 5 måneder på den skole, at jeg skiftede tilbage på den første skole, ikke den med mobning, men den inden, altså den der kommer lige efter børnehaven.

Jeg gik der mens min far var deprimeret, og min mor indlagt på den psykiatriske afdeling – og jeg havde Inge at støtte mig op af.

Jeg gik der i ca. 8 måneder ind i 8 kl. Inden mit fravær igen blev for meget og jeg slet ikke kom i skole.

Der startede jeg til psykolog. Og hvor jeg også fik konstateret at jeg havde en depression.

Julen 2015 prøvede jeg at begå selvmord. Jeg kan ikke huske ret meget for det, end at med 63 iprem og Panodiler, var eg ved at hænge migselv inden min far opdagede mig.

Derefter tilbragte jeg en måned på den lukkede.
Min mor blev endelig udskrevet, lige der hun alligevel ikke kunne være der for mig…

For i en lang periode var hun ikke min mor, men mere min patient jeg skulle passe på.

Jeg blev udskrevet 2 dage før juleaften, og kunne ikke føle andet end tomhed.

Nu er det et år siden det hele skete. Og jeg startede på en efterskole siden sommers, og håbede på at kunne få det bedre. Men jeg ved ikke hvad fanden der sker i øjeblikket.

Jeg tænker ikke på kosekvenser af det ting jeg gør, jeg snød frks i terminsprøven og stjal nærmest 3.000 kr fra min far siden sommers tilsammen, af ting jeg ikke har fået lov til at købe. Jeg ved ikke hvad det her har med noget fra min “fortid” at gøre – men jeg føler efter det der er sket, har det virkelig skadet den person jeg er nu.

På mange måder er jeg blevet voksen for hurtigt, men stadig gør jeg ting uden at tænke på hvordan min far ville havde med det? Eller det at mine lære havde et møde med mig omkring min prøve, de kunne se jeg har kuperet fra nettet.

For jeg er ikke ligeglad, men alligevel tænker jeg virkelig ikke over mine handlinger eller noget. jeg føler bare at jeg ikke kan komme videre i livet efter det der er sket, jeg føler mig hængt fast. Og jeg tror uden jeg tænker så meget over det, at fordi jeg gør de ting jeg gør er fordi jeg har brug for nogle der bekymre sig og egentlig bare at få en reaktion fra folk.

Jeg føler mig ret alene og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det er fint, at du fortæller mig om din svære opvækst. For jeg er helt sikker på, at de vilkår du har haft, betyder meget for dine problemer i dag.

I de sidste år har du haft mange svære perioder i dit liv, som du nogle gange har skullet klare selv, og andre gange fået hjælp til. Jeg tror, at du har ret i, at du på en måde er blevet voksen for tidligt. Det har du været nødt til, for der var ingen til at passe på dig. Men det betyder ikke, at du så altid kan optræde voksent, som f.eks. at forudse konsekvenserne af dine handlinger. For når et barn skal have den voksnes ansvar, bliver man følelsesmæssigt sårbar. Man mangler f.eks.tryghed, kærlighed, stabilitet, omsorg og opmærksomhed. Det kan du nok genkende fra dit eget liv, og jeg tænker, at det er den sårbarhed, du mærker nu.

Jeg synes, det lyder som en god idé, at du kom på efterskole. Det lyder også som om, du selv synes det, men måske er du skuffet over, at alting ikke bare løser sig for dig. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er kommet et stykke ad vejen, væk fra nogle af dine tidligere problemer. Men du trives ikke rigtigt. Derfor er det fint, at du skriver, for jeg tror, at du skal have lidt hjælp til at komme videre.

Du mener selv, at du mangler opmærksomhed og en reaktion fra dine omgivelser, og at du føler dig alene. Det er et godt bud på dine problemer, og fint set af dig. Når du " snyder" dig til opmærksomhed ved at stjæle og kopiere fra nettet, viser det mig, hvor vigtigt det er for dig, at nogen ser dig. Jeg ser dig ikke som en snyder. Men som en pige, der er desperat efter, at der er nogen, der får øje på dig. Behovet for at blive set, har du jo slet ikke fået opfyldt, da du var yngre. Men der findes bedre måder at få opmærksomhed på.

Jeg tænker på, om du har en god lærer på efterskolen, måske din kontaktlærer, som du kan tale med? Eller er der mon en lærer, som du synes bedre om end de andre? Når du har fundet den person, du vil betro dig til, vil jeg foreslå, at du hurtigst muligt tager kontakt til ham/hende. Hvis du synes, det er svært, kan du evt skrive et brev til ham/hende. Jeg kan jo se, at du er god til at udtrykke dig på skrift. Hvis du synes, kan du også vise brevet her og mit svar.

Jeg håber, du kan bruge mit råd til dig, og jeg håber inderligt for dig, at du får den hjælp og støtte, du har brug for. Det har du fortjent!

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.