Brev
emsom og ulykkelig
Jeg har ingen venner. min bedste veninde virker kun til at være sammen med mig en sjælden gang fordi hun hved hvordan jeg har det. Min mor siger nogle gang ting som du er andeledes eller du er ondskabsfuld.
Jeg har set min far slå hans nye kone så ham besøger jeg aldrig. Jeg føler mig andeledes og jeg er meget ensom. Jeg laver aldrig noget og jeg er TOTALT rastløs. Jeg drikker også nogle gange. Jeg tænker nogle gange hvorfor jeg er her når jeg alligevel ikke laver noget. Så rastløs er jeg.
Vil i ik nok svare tilbage?
hilsen n pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pigeDet er ikke en rar situation, du er i, og jeg kan godt forstå, at du har brug for at gøre noget ved det. Du har taget første skridt ved at skrive herind, så jeg håber, at du nu har besluttet dig for at gøre det du kan for at ændre din situation. Du starter dit brev med at skrive, at du ingen venner har. Heldigvis beskriver du bagefter, at du har én veninde. Du er bange for, at hun kun er sammen med dig, fordi hun ved, hvordan du har det. Kunne det være en mulighed, at hun faktisk er sammen med dig, fordi hun holder af dig? Dem vi holder af, vil vi gerne være sammen med, også når de har det skidt. Dem vi bare kender, forlader vi ofte, når de har det skidt, simpelthen fordi vi ikke er følelsesmæssigt forbundet med dem. Jeg vil gætte på, at der er en god chance for, at din veninde faktisk holder af dig! Er det en mulighed, at du samler mod til at spørge hende om, hvordan hun har det med dig? Hvad hun godt kan lide ved dig? På den måde kan du måske få åbnet op for at snakke om, hvordan du har det med dig selv.At få at vide af sin mor, at man er anderledes og ondskabsfuld, kan ikke være særlig rart. Jeg ved jo ikke, hvordan du generelt har det med din mor, men jeg ville ønske for dig, at du kunne få sagt til din mor, at det gør dig ked af det, når hun taler sådan til dig, og at du gerne vil have, at hun forklarer dig, hvad det er hun mener med det. Men det kræver et stort mod at gøre, for der er jo også en risiko for, at hun ikke har lyst til at tale om det. Har du en god lærer eller en anden voksen, som du kunne prøve at tale med? Du har brug for at få venner og for at opdage, at du er et dejligt menneske. Jeg forestiller mig, at skolen er et rigtigt godt sted at starte. Kunne du bede din lærer om samtale? – eller kunne du eventuelt skrive det i et brev til din lærer?Jeg håber du kan få åbnet op for posen.Men der er også et par andre ting, som du kunne overveje. Når du bliver rastløs, så er det en super ide at gøre noget, så du kan undgå at tankerne begynder at gå i ring. Motion, gåture, cykelture, læse, male, skrive – et eller andet, som kan få dine tanker på noget der er rart. En anden ting, som jeg vil foreslå dig, er at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på BørneChatten, hvor du også kan vende dine tanker med en voksen.Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.