Brev
Efterskole
Hej BørneTelefonen
Jeg er lige startet på efterskole igår.. Har haft nogle elendige folkeskoleår og på visse punkter en svær barndom.
Jeg har altid været anderledes, mere følsom og empatisk end de fleste andre mennesker. Allerede da jeg kom igår kunne jeg mærke at det bare var et år jeg vil have overstået. Vi bor i huse og jeg klinger ikke med nogle fra mit hus.. hvilket er nederen da det er der du opholder dig meget. Der er ikke vindue op toilettet, så hvis du skal skide kommer det til at lugte nærmest i hele huset.
Jeg føler mig ikke tilpas. Jeg føler mig som en stor byrde for mine forældre.. Og jeg synes de har fortjent en bedre datter end mig. Jeg ved jeg kun har været her meget kort tid, men det føles bare ikke godt og jeg kunne bare godt bruge min familie derhjemme.. Livet virker bare så uoverskueligt alt for tit..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er godt, at du skriver til os. når du har det sådan. Jeg vil gerne dele nogle tanker med dig.
Først og fremmest tænker jeg, at det er godt, at du reagerer så hurtigt på de signaler, din krop sender dig. Jeg tror, at de mange elendige folkeskoleår og den svære barndom har givet dig en skarp radar, der hurtigt opsnapper, at du føler dig utryg og usikker.
Det tror jeg faktisk er et ret godt værktøj at gå videre med i livet. På den måde kan du måske blive ekspert i at mærke efter og passe på dig selv.
Når det er sagt, så tænker jeg også, at den radar kan fortælle dig andre ting. Jeg tror nemlig ikke bare, at det er en guide, der fortæller dig, hvornår du skal droppe noget. Måske den faktisk også fortæller dig, at der er noget på færre, der er usikkert fordi det er nyt – men også fordi, at der er meget på spil. Kan du mon genkende det?
Nu ved jeg ikke, hvad der er sket i din barndom og skoletid, men måske efterskolen skulle være en ny start? En ny mulighed for, at vende skuden og leve det liv, som du også gerne vil leve?
I så fald kan jeg godt forstå, at du bliver overrumplet af, at efterskoleåret nu er startet. For nu er det nu – og hvad nu, hvis det slet ikke er alt det, som du har fået fortalt eller troede det ville være?
Der er desværre ingen, der kan vide om det bliver helt perfekt. Men jeg tror godt jeg tør at love, at tingene vil ændre sig mange gange i løbet af året. For ligesom du skal finde dig til rette, så skal alle de andre også.
Det betyder også, at du nok vil opleve at mange ændrer sig. Måske nogen vil virke som en person, men så ændrer sig igen jo mere rolige og trygge de bliver. Og faktisk tror jeg langt fra, at du er den eneste, der har behov for at prøve noget nyt.
Derfor kan det også sagtens være, at der er flere omkring dig, der kan være noget for dig. Men det kræver nok, at du tør være åben overfor, at dit førstehåndsindtryk ikke nødvendigvis passer. Hvad tænker du om det? Tror du, at du kan give det lidt mere tid?
Det kan også være, at det slet ikke bliver fedt. Sådan er det også nogle gange. For det ikke altid, at efterskolen passer til én. Det handler ikke om, at man er forkert, men mere, at der kan opstå stemninger og måder at være på, der ikke passer til alle.
Hvis det bliver sådan skal du selvfølgelig reagere, for du skal ikke være steder, hvor du har det skidt.
Jeg tror generelt, at det er vigtigt, at du tillader dig selv at have brug for dine forældre. Bare fordi, at du er på efterskole betyder det ikke, at du skal passe dig selv og klarer alting selv. Fordi, at du er deres datter, er det faktisk deres ansvar, at passe på dig og sørge for, at du har det godt.
Derfor er det også vigtigt for mig, at fortælle dig, at du ikke er en byrde fordi, at du har brug for dem. Tværtimod tror jeg faktisk, at de fleste efterskoleelever har rigtig meget brug for, at deres forældre støtter dem og taler med dem om alle de nye oplevelser. For det kan virke helt uoverskueligt alene.
Måske du kan fortælle dem, at du ikke føler dig tilpas? Nogle gange er det bare rart at sige højt og mærke, at den anden lytter. Ved at mærke sine forældres støtte og omsorg, kan man få mere mod på at være i de svære ting. Hvad tænker du om det?
På de fleste efterskoler får man også en lærer tilknyttet. Hvis det er svært at tale med dine forældre kan du måske hive fat i ham/hende.
Du er langt fra den første, der har haft det sådan og derfor tror jeg også, at læreren kan være god at tale med. Hvis kemien ikke er god, kan du altid tage fat i en anden lærer, som du har det bedre med. Det skal ikke nødvendigvis være din kontaktlærer.
Du kan også spørge om der måske er andre muligheder for de store toiletbesøg. Jeg tror nemlig ikke, at du er den eneste, der synes det kan virke lidt grænseoverskridende.
Det håber jeg, at du har mod på. Ligesom jeg også håber, at du vil bruge din radar i fremtiden – også på efterskolen. Med den i bagagen kan det måske være nemmere at give dig selv pauser og sørge for, at det bliver et rart år for dig.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111, hvis du gerne vil tale mere om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen