Efterabort

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du,

Jeg kan virkelig godt forstå, at du er helt fyldt op. Og at du føler du kan bryde sammen når som helst. Det er en meget svær ting, du er i og har været igennem.

Jeg ligger mærke til, at både din kæreste og dine forældre har hjulpet dig igennem aborten og at I har håndteret det godt. Det er jeg glad for at høre.

Det er svært at vide, om det er dine veninder eller hvem det er, der har sagt noget videre. Det kan være sket på så mange måder. Nogle hemmeligheder, kan være så store, at de bliver svære at holde på for nogle. Og måske er det det, der er sket. Den der har talt over sig, har måske haft et stort behov for at fortælle det videre og på den måde slipper det hurtigt ud. Derfor er det altid rigtig vigtigt at man virkelig mærker efter, hvad det er man har lyst til at dele og med hvem. For nogle gange, kan det være svært for selv den bedste ven at holde på en hemmelighed. Måske skulle du tale med dem om det, som du har delt din hemmelighed med. Måske kan du sige: "Jeg kan simpelthen ikke forstår, hvordan andre har fundet ud af det1 Jeg ved, det ikke er min kæreste! Jeg er såret og det gør ondt at vide, at nogen må have fortalt det videre. Og nu mærker jeg, at andre tager afstand til mig - jeg blev ikke gravid med vilje. Det sker for rigtig mange" - Måske kan du sige det eller skrive det. Også at du har brug for veninder og ikke at blive taget afstand til. Måske tænker de ikke over, at det kan ske for dem selv...

Du skriver, at du ikke længere må gå til fester og at dine forældre generelt er mere strenge end før. Dine forældre blev nok rigtig forskrækket, da du var gravid og bange for, hvad det kunne gøre ved dig. Derfor holder de dig måske i lidt kortere snor nu. Nok for at passe på dig. Jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du kan tale med dem om, hvordan du har det. Selvfølgelig skal du gå til fester og den slags igen. Det kan også være at de holder lidt igen lige nu, fordi de vil være sikre på, at du kommer ovenpå igen. Hvis man er lidt ekstra sårbar er det ikke altid så godt at tage til fester. Nogle gange bliver den gode stemning til en fest, en alt for stor kontrast til den følelse man har inden i. Og så er der nogle der bryder sammen. Måske prøver dine forældre at passe på dig i forhold til en sådan situation.

Jeg tror helt sikkert, at alle dine tanker og de følelser du har hænger sammen med aborten. Det kunne godt tyde på, at der er brug for at tale med en læge, psykolog eller en rådgiver. Hos din læge kan I spørge om lægen tilbyder samtaler eller om, lægen kan henvise til psykolog ud fra de ting, du nævner i brevet. Måske er din kommune en af dem, som tilbyder gratis psykologhjælp - det kunne din læge også vide.

Jeg tror, at det kan være godt for dig, at få talt om selve aborten og følelserne. Det er også muligt at få en samtale hos Mødrehjælpen - her på  linket kan du se, hvad de skriver og hvordan, det bliver muligt med en samtale: https://moedrehjaelpen.dk/artikler-om-abort/

Jeg synes, som skrevet tidligere, at du skal prøve at tale med dine forældre og inddrage dem i dine tanker. Og måske du også skal dele dem med dine kæreste? Det er i hvert fald vigtigt, at du har nogle omkring dig, som du stoler på og kan tale med, når du har været moget så svært igennem. Hvis det fortsætter i skolen, så kan det være godt at få en god lærer til at støtte dig.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)