Brev
Dyreelsker
Hej.
Jeg er en pige som elsker dyr, og jeg vil virkeligt gerne være vegetar. Men mine forældre siger at det er usundt og at de ikke synes at jeg skal stoppe med at spise kød. Jeg har også mange venner som siger at det er en meget dum ide, de siger at mennesker er skapt til at spise kød, selvom jeg har læst mange steder (jeg er lidt af en biologinørd) at menneskers tænder er lavet til at spise grøntsager. Desuden er kød sværere for mennesker at nedbryde, og jeg kan ikke lide kød så meget som jeg gjorde før jeg kendte noget til de farme som dyrene bor på.
Jeg tror det mest frustrerende er at jeg bor i Grønland, hvor vi ikke har serligt gode grøntsager i forhold til i Danmark (emneskift: det ville også være dejligt hvis i kunne gøre sådan at man kan ringe til jer fra Grønland, når jeg ringer står der bare at nummeret ikke eksisterer).
Jeg vil ikke spise dyr, men jeg er ok med at spise æg. Jeg kan ikke vente til at blive voksen, så jeg kan flytte til Danmark og købe nogle høns, som kan gå rundt i min have og lægge æg. Så vil jeg begrave dem når de dør, som de fleste gør med deres kæledyr.
Kh, pigen som elsker dyr for meget til at spise dem, men frygter ensomhed nok til at spise dem alligevel.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 13 år,
Du har fuldstændig ret i, at det er meget lettere at få lov at følge sine værdier og smagsløg og være vegetar, når man er voksen og selv kan bestemme.
For når man er barn eller ung, så skal man have sine forældre til at syntes, det er ok at være vegetar, og de skal forstå, hvor vigtigt det er for en.
Jeg kan høre, at du allerede har talt lidt med dine forældre om de vil støtte dig, så du kan blive vegetar. Men de er bekymrede for, om du kommer til at mangle protein og de vitaminer, man får en masse af fra kød.
De bliver naturligvis bekymrede, fordi de vil dig det godt. For det er alvorligt at komme til at lide af proteinmangel. Og måske ved de ikke så meget om, hvordan man laver vegetarmad, som er sund og nærende.
Måske kunne du spørge dem, om I ikke sammen kunne undersøge det med at være vegetar lidt mere. Du kunne vise dem nogle af de videnskabelige fakta, som du allerede har fundet?
Og du kunne foreslå, at du laver vegetarmad derhjemme et par gange om ugen? Det kunne i hvert fald være en begyndelse.
Da du bor på Grønland, er det lidt svært at få friske grøntsager. Men du kan sikkert få mange forskellige frosne. Og du kan sikkert også få linser og bønner (tørrede og på dåse).
Hvad tror du, der ville ske, hvis du viste dem det brev, du har skrevet til os? Og måske også mit svar? Mon de er klar over, hvor vigtigt det er for dig? Og at det godt kan være sundt at være vegetar, når bare man fortsat får gode proteiner fra fx æg, mælkeprodukter, bønner og linser. Og ellers husker at spise varieret som alle andre?
Hvis du kan få dine forældres opbakning og vælger at blive vegetar, så er det nok bare et spørgsmål om tid, før andre også vender sig til, at du er den plejer at være – men bare ikke spiser kød.
Du spørger også til muligheden for at ringe til BørneTelefonen fra Grønland. Man kan desværre ikke ringe på den danske linje fra Grønland. Men man kan skrive eller ringe til den grønlandske Børnetelefon på telefon134. Læs mere om Grønlands Børnetelefon her: http://mio.gl/index.php/radgivning/telefonraadgivning/?lang=da
Hvis du gerne vil i kontakt med den danske BørneTelefon, er den eneste måde at logge på chatten eller skrive til os her i Brevkassen.
Jeg håber, du kan få en god snak med dine forældre, og at du kan forklare dem,hvor vigtig dyrevelfærd er for dig. Det er en meget smuk værdi, du har: Omsorg og respekt for alle levende væsner.
Stort kram til dig fra BørneTelefonen