Kan ikke mere

føler mig alene og at ingen kan lide mig.

Der er rigtig mange der komme med dumme spørgsmål og spydige kommentarer og nogen af tingen rammer mig lige i hjertet.

Jeg har ingen at tale med. Ingen at stole på.

Jeg tænker hele tiden på at begå selvmord og selvskade.

Og jeg tænker vis jeg dør vil alle være ligeglad og vis jeg dage det til mine venner vil de vare sige at jeg var opmærksomheds krævene og komme med alle migmig grimme ting til mig

og jeg kan ikke mere

jeg bliver ædt levende op inden i

HJÆLP!!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Hvor er det godt, at du skriver herind, når du går rundt med en følelse af at være alene, og at alle andre er ligeglade.

Min første tanke til dit brev er, at hvis nogle af de spydige kommentarer kan ramme dig lige i hjertet, så ser jeg håb forude. Grunden til, at jeg skriver sådan, er, at dit brev fortæller mig, at du endnu ikke har opgivet at finde nogen at stole på. Det er godt.

Når man føler sig så alene, som du beskriver, så kan man godt have svært ved at bede om hjælp. Men det er vigtigt at gøre det alligevel. Er der en voksen, du føler dig tryg ved? Det behøver faktisk ikke være en, du kender godt – bare en, du godt kan lide. Det kan være en af dine lærere, en fra klubben, en venindes mor, sundhedsplejersken? Det kan også være dine forældre? Måske har de allerede lagt mærke til, at du har det skidt? Har I talt om det derhjemme?

Det lyder som om, din trivsel blandt dine venner ikke er helt god. Det kan din skole hjælpe dig med at få gjort noget ved. Lærere og pædagog har nemlig pligt til at hjælpe, når en elev ikke trives. Det kan være mobning eller det kan være følelsen af at være alene, som du beskriver. Hvis du tager kontakt til din lærer eller pædagog og sætter ham eller hende ind i din situation ved ærligt at fortælle, at du tænker på selvmord og selvskade, så har læreren eller pædagogen altså pligt til at hjælpe dig.

Mon du kender til Landforeningen mod selvskade? Her kan du finde råd og vejledning til at undgå at selvskade. Du vil også kunne komme i kontakt med andre ugen gennem fx en støttegruppe. Du kan læse mere på hjemmesiden http://www.lmsos.dk/

Jeg håber, du får noget hjælp hurtigt. Vis eventuelt dit brev og mit svar til en voksen. Så behøver du ikke fortælle så meget. Du er også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 og snakke med en af vores søde rådgivere. Her kan du få råd og hjælp til at skabe venskaber og på den måde finde en, som du kan stole på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.