Der er så meget i mit hovede

Hej, BB

Jeg har skrevet herinde rigtigt meget en del om selvmordstanker f.eks

Selvmordstanker er ikke så meget der fylder mere pt. Men kender jeg mig selv ret så kommer de igen på et tidspunkt.

Jeg er ikke blevet misbrugt, eller haft stører depression over en tragisk episode. Det hele har nok bare startede med overvejelse måske lidt den der flirtenden med tankerne om døden og reaktionen på folk, men så begyndte det lidt at ændre sig da jeg hørte på min daværende kærestes problemer, jeg begyndte selv at kigge på mine egne problemer som jeg ikke rigtigt så før, venner man opdager ikke kan lide en, forældre der skændes, søskende der går en på nerverne.

Jeg begyndte at føle mig ensom og skar i mig selv for at få opmærksomhed fra min kæreste, det var rart når hun kom og kyssede ens arm og sagde det hele nok skulle gå, når man bare følte det ikke gjorde, på den måde misbrugte vi lidt hinanden frem og tilbage.

Vi ender til sidst med at slå op (ikke mit valg).

Kortsagt boller hun med ca. 50% af min klasse hvilket sørger for jeg føler mig udenfor og kan ikke rigtigt hører på folks samtaler uden at det skal blive nævnt, så istedet ber jeg hende om at forklarer mig hvad der sker, det ender bare med at gøre rigtigt ondt. Til sidst må jeg bare sige fra og fortælle hende at jeg kan ikke klarer det mere. (der forkommer mere men gider ikke forklarer det hele i detaljer)
– Vi bollede sammen efter
– Hun fik det til at lyde som om det var min skyld fordi jeg bad om at høre det
– Hun kyssede tit med folk så snart jeg kom ind af rummet med vilje

Jeg får en ny kæreste efter 1 måned, som jeg er rigtigt glad ved, måske osse lidt et plaster på såret, men jeg er generelt virkelig glad for hende. Vi har det fedt sammen i et par måneder efter hun til sidst vælger at droppe mig sidste skoledag, fordi jeg ikke kunne respekterer et nej. Jeg blev ved med at prøve at bygge en stemmening op selvom hun afviste mig engang imellem, hvilket jeg godt kan se er forkert nu 🙂

Hun slår op med mig sidste skoledag ihvertfald hvilket ødelægger min aften.

Jeg sidder her nu idag startede i 1.G stadig ligeså forvirret som da jeg startede, jeg ved hvor jeg vil hen (vil gerne arbejde med børn) Men jeg ved ikke om jeg kan overskue at presse mig igennem hver eneste morgen. Hver eneste besked. Hver eneste lektie.

Spørgsmål jeg har nu:

– Er jeg alt for åben af mig selv? (er det måske lidt voldsomt at reagere som jeg har gjordt?)

– Har jeg teknisk set voldtaget min eks fordi jeg ikke respekteret et nej?

– Hvad kan jeg gøre udover psykolog eller forældrer
(Har prøvet med mine forældre og psykolog er jeg ikke interrerseret i)

– Er jeg et dårligt menneske fordi jeg har de tanker og føelser som jeg har / har haft

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige dreng

Tak for dit beskrivende brev om, hvordan du har det.

Jeg vil starte med dit sidste spørgsmål, om du er et dårligt menneske. Dertil kan jeg klart svare NEJ! Men jeg fornemmer, at du er et menneske, der skal have hjælp til at få ændret dit fokus til et andet spor. Du skriver så fint, at du ved hvad du vil, nemlig arbejde med børn. Prøv at tage udgangspunkt i det og find ud af, hvad der skal til for at få den uddannelse, der gør dette mål muligt.

Prøv at lade det blive første prioritet i dine tanker. Vore tankebaner kan ikke ændres på et splitsekund, men er en daglig træning. Prøv hver gang der kommer en tanke om kærester at feje tanken væk og flytte fokus til det, du gerne vil – at arbejde med børn. Tanker kan være påtrængende, så det kan være, at du i starten skal feje rigtig mange gange og ofte.  Og bytte dem ud med tankero som er gode for dig. Hvad tænker du om det?

Du forklarer så fint, at du og din ekskæreste misbrugte hinanden og med din anden eks, at du gjorde noget, som du godt kan se er forkert. Denne erfaring er så vigtig og godt set af dig. Lad derfor være med at dunke dig selv med det, men brug det netop som en erfaring på den næste kæreste. Ingen mennesker kommer gennem livet uden at gøre erfaringer med ting, de har gjort forkert. Det er ofte dem vi lærer mest af.

Du spørger om du teknisk set har voldtaget din eks. Du virker, som en meget tænksom person, så hvis du kan finde mod til det vil det være godt, hvis du snakker med din eks om dette og høre hvordan hun har opfattet det,  og også overfor hende beklage, hvis hun har følt sig krænket over det som skete. At kunne snakke om ting og også erkende fejl er en stor positiv menneskelig faktor. Det kan være sejt at gøre, så hvis det er svært for dig at stå ansigt til ansigt med hende, kan du også vælge at skrive et brev med dine tanker og en undskyldning. Ville det være en hjælp til komme igennem det?

Du spørger, hvad du kan gøre for at få hjælp, hvis det ikke skal være fra forældre eller psykolog. Du er jo velkommen til at tale eller skrive med os på 116111. Det kunne også være Headspace. Mon du kender headspace.dk? Her har du mulighed for at chatte eller smse med en voksen, som hver dag rådgiver unge, der som du har det svært. Du kan også møde op og få en snak med rådgiverne i huset. Det kan være hos det nærmeste Headspace eller et af de andre steder, alt efter hvad du har det bedst med.

Det er rigtig godt at reflektere over tingene. Det er en gode evne at have. Men også at være opmærksom på, at tankerne ikke kører i ring, er rigtigt godt.

Jeg håber, du finder din vej og får mere ro på, så du finde det, der er bedst for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.