Brev
Der er en krig inden i mig…
Kære bb
Jeg er en pige på så godt som 12 år.
Min bror har ADHD og er gået en klasse om, min mor er arbejdsløs og på kontanthjælp og min far bor i en toværelses sammen med mig. Jeg er som sagt 12 år og går i 5. Klasse.
I min klasse bor de fleste i kæmpe store og dyre huse med biler osv så nogle gange kan det godt være lidt svært at være den eneste der er nød til at gå i genbrugt tøj, cykle i skole og blive hjemme ferierne.
Jeg er også cirka et halvt år ældre end de andre fra min klasse hvilket nogle gange gør at jeg føler at jeg er nød til at leve op til noget, vise at jeg er lige så god som dem. Jeg føler at fordi jeg er ældre er jeg nød til også at se ældre ud opføre mig mere modent og virke klogere end dem, men problemet er at jeg er mega lille, faktisk den mindste i klassen.
Jeg er ikke en gang bedre i skolen end dem og det gør mig sygt stresset! Nogle gange spiller jeg med vilje klog foran de andre fra klassen hved bevist at dreje emnet over mod noget jeg er god til. Jeg skammer mig over det, men kan ikke lade være.
Min far roser mig tit og det gør mig også ked fordi ,at han tror, at jeg er noget særligt.
Jeg er bange for at ende som min mor…bange for at hun bliver sat på gaden for jeg tror snart ikke at hun kan mere. Jeg føler at jeg er nød til at beskytte hende, Være hendes mor og det tager meget af min lyst til at gå i skole.
På et tidspunkt skulle vi skrive en stil om lykke hvor jeg spurgte min mor om hvornår hun var lykkelig. Hun svarede at det eneste der gjorde hende lykkelig var at se hendes børn være lykkelige. Lige siden ( det er lang tid siden nu) har jeg prøvet at lade som om jeg var glad for skolen men min skolelærer aftalte på et tidspunkt med sundhedsplejersken at de ville holde et møde med mine forældre. Jeg blev vildt Sur dig græd for de havde faktisk spurgt mig og jeg havde svaret nej, men nu gjore de det aligevel !
Den sidste tid har været meget hård. Jeg har været oppe at skændtes med min bror om noget han ikke forstår selvom han er 14 år. Jeg bliver sur på ham fordi at han hader den lorte skole han er kommet på…ja, jeg er ond jeg hved det godt, men mor kan ikke klare det mer’. Hun kan jo ik’ være lykkelig hvis han er trist.
Jeg hader mig selv for at tænke sådan. Jeg er bange for at hun bryder sammen for hvis hun bryder sammen , gør jeg også og det har jeg prøvet før. Alt i alt er det meget svært når ens humør afhænger af en der snart bryder helt sammens.
Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe hende men hun har for mange problemer : arbejdtsløs, overvægtig, syg med ADHD, tager for mange piller, fattig, depressioner osv. Jeg hved godt at det er noget jeg bilder mig ind men jeg har det som om at jeg går med TO depremerede menneskers byrder i stedet for ens.
Jeg kan ikke længere betro mig til den person jeg elsker højest i verden og det er ikke til at holde ud længere. Jeg trænger sygt til en eller anden på min egen alder der kan forstå i stedet for at være ligeglad.
Jeg føler at jeg både har mistet min mor og min bror… Som om ,at der er to øer og på den ene står min mor og Min bror og på den anden står mig og min far. Jeg er adskildt fra mor og min bror. Min bror er adskildt fra mig og far for der er ikke plads til min bror i fars toværelses.
Hjælp mig please ?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Du er utrolig dygtig til at beskrive livet som du ser det, og når jeg læser dit brev kan jeg sagtens forstå at livet føles rigtig vanskeligt for tiden. Det er tydeligt at mærke, at du holder meget af din familie, og at du gør en stor indsats i forsøget på at gøre alle glade. Derudover ser jeg også, at du tænker meget over tingene og måske ikke altid føler dig god nok.
Du skal vide, at når jeg læser dit brev, tænker jeg at du er en sød, livsklog, intelligent og omsorgsfuld pige, som kan se og forstå hvordan andre har det og beskrive det så godt, at jeg ved, at du kæmper alt hvad du kan for at gøre dit allerbedste. Når din far kalder dig særlig, så er det fordi, at du i hans øjne er noget ganske særligt. Måske er du ikke bedre fagligt end de andre i skolen, men ud fra dit brev, er det tydeligt, at du kan rigtig mange ting og lyder som et menneske, der bidrager positivt til andre omkring dig.
I mit svar til dig har jeg valgt at fokusere på forholdet til din mor, da jeg fornemmer, at det virker som om det er det der fylder mest for tiden.
Jeg læser mig til, at du er meget bange for at din mor bryder sammen, og at du forsøger at virke glad og skjule dine bekymringer. Mens jeg sagtens kan forstå, og har stor respekt for din omsorg, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det ikke burde være sådan.
Du skal og kan ikke gå igennem livet og lade som om du er glad hele tiden. Det er simpelthen for hårdt, og det er heller ikke retfærdig. Alle mennesker møder modgang og har mindre gode dage. Du skal have lov til at vise, når du er trist, vred, nervøs eller oplever andre mindre positive følelser.
I jeres samtale omkring lykke, tror jeg, at din mor beskriver en følelse, som de fleste forældre har. De ønsker at se deres børn glade og lykkelige. Det er dog ikke det samme som, at de ikke kan tåle eller rumme hvis børnene er kede af det. At være forælder er også at kunne være i de svære situationer med sine børn og støtte dem i troen om, at det bliver bedre. Måske oplever du ikke, at din mor kan overskue de svære følelser lige nu, men det betyder ikke, at de ikke må være der.
Hvis du oplever, at din mor er for sårbar, håber jeg, at du har andre voksne i dit liv, du kan tale med om de følelser og tanker der fylder i dig? Det kan være din far, en lærer, bedsteforældre, andre i familien, en nabo eller en helt tredje, som du mærker er god til at lytte. Det kan også være at skrive om det og give det til den voksen, du vælger at snakke med.
Jeg tænker, at du bærer på meget ansvar og føler en utryghed omkring fremtiden. Det kan være rigtig rart at få sagt de bekymringer højt. Det kan også være, at der er en, der kender jeres familie rigtig godt, som vil kunne hjælpe dig med at få talt nogle af dine tanker igennem med din mor.
Her til sidst vil jeg bare skrive, at jeg ikke tror, at du ender som din mor. Din opmærksomhed på, at du ønsker noget andet for dit liv, tror jeg, kommer til at hjælpe dig til at gribe livet an på en anden måde - det at sætte sig mål i livet er en god ting.
Jeg ved godt, at jeg ikke giver dig nogle færdige løsninger på, hvordan tingene kan ændres - mit bedste råd er, at du skal passe på dig selv. At passe på sig selv er også at turde at række hånden ud og bede om, at nogen lytter til de bekymringer man har. Det håber jeg, at du tør at gøre.
Jeg håber, at du også har mod på at ringe ind til os på 116111 - måske kan vi snakke sammen og finde ud af, om der er noget BørneTelefonen kan hjælpe med i dit liv. Det kan være at lytte til dig eller måske snakke om, at en bisidder fra BørneTelefonen vil være en god hjælp til dig?
Mange kram og tanker til dig fra
BørneTelefonen