Depression…

Jeg er ret nedtrykt her for tiden.. Jeg har aldrig rigtig haft det så godt eller det havde jeg engang inden 2 klasse. Siden 2 klasse har jeg bare følt mig ensom og forladt men ik på sammen måde som nu! Jeg er træt hele tiden, jeg ryster nogen gange uden af vide hvorfor, det er svært for mig at smile..

Jeg tænker alt for meget over gamle ting der sket i mit liv.. Det hårdt for på mange måder vil jeg bare væk fra den her verden, men på mange andre måder vil jeg bare blive! Det føles som om man er tom inden i.. Jeg bliver hurtigt træt, jeg kan ik overskue at lave det jeg elskede at lave engang. Jeg kan bare ik overskue at sætte mig ned og lave det. Og mine lektier det svært for jeg kan ik overskue at lave dem. Føler heller ik jeg har tid til noget selvom jeg har masser tid, jeg sidder på mit værelse fra jeg kommer hjem fra skole til jeg skal spise også går jeg op igen.

Jeg har det for at sige det lige ud ad helvedetil men på sammen tid har jeg det godt, for der nogen i mit liv jeg elsker.

Men det bare så pisse irriterende at alt det lort der sket i ens barndom skal komme op nu, noget jeg aldrig rigtig har tænkt på..

Min far stoppede kontakten med mig da jeg var lille og jeg er begyndt at tænke meget over det her for tiden.. Var det mig der var noget galt med eller hvad. Føler at er min skyld!!… Det gør så ondt at nogen er ked af det.. Hvis jeg gør nogen ked af det for jeg det bare pisse dårligt og begynder at græde, jeg er så nem at få til at blive sur og ked af det for tiden.. Jeg kan ik klare det mere, men jeg vil ikke give op nu! Jeg har sådan et langt liv foran mig!

Jeg har været på bunden før hvor jeg cuttede men jeg synes det er så grimt! Så jeg gør det ik mere!

Jeg havde os rigtig mange selvmordstanker engang men ik rigtig mere for jeg ved hvad jeg vil i fremtiden. Jeg er og ret langt fremme i min alder.. Det som om at alt hvad man har været igennem skal op og prøve ødelægge en nu! Nogen gange siger jeg os til mig selv at jeg er pisse grim og ingen gider dig! Jeg bliver så sur og ked af det, men på en måde er det ik mig der siger det! Men det er det jo.

Hver gang jeg kigger mig i spejlet ser jeg kun grim hed! Jeg er fkn sur og at jeg ik bare kan have det godt som nogen andre, jeg tager ting til mig som folk har sagt og kan huske det i meget lang tid.. Der var os på et tidspunkt hvor jeg begyndte at tabe mig for jeg ik gad spise noget, også begyndt jeg at trøste spise..

Jeg kan os være sådan en kæling nogen gange, hvor jeg bare bagtaler en.. Også har jeg det fkn dårligt med det! Har bare lyst til en pause fra alt ting nogen gange fx lige nu, for kan godt mærke jeg er ved at få nok… Det fylder så fkn meget.. Jeg vil bare ud af det..

Vil gerne snakke med en men ik mine forældre eller skole lærer eller nogen så det svært..

Vil enligt bare havde en pause for mig selv.. Hvis jeg bare kunne kigge mig selv i spejlet og sige jeg er smuk. Eller bare se det som nogen andre ser mig…😭 Tror jeg har depression.. For kan ik overskue noget

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14.

Først vil jeg sige mange tak for dit brev!
Du skriver, at du i en længerevarende periode har været træt og har haft lav energi, så det er rigtigt godt og sejt, at du alligevel har fået skrevet til BørneTelefonen.

Jeg kan tydeligt se, at hverdagen er svær at komme igennem lige nu. Ud over manglende energi og træthed, kan jeg også se, at du gør dig mange tanker, der fylder hos dig, eksempelvis om din far.

Det lyder bestemt ikke rart at gå med følelsen af ensomhed og forladthed. Jeg kan sagtens godt forstå, hvis du sidder tilbage med en masse spørgsmål, såsom hvorfor han stoppede kontakten.

Jeg tænker, at der kan være mange grunde til, at din far ikke kunne være din far – grunde som du ikke er skyld i. Mon du kan tale med din mor om grunden til at du ikke har kontakt med din far længere? Det skal nemlig ikke være sådan, at du sidder tilbage med en følelse af, at det er din skyld. Jeg forestiller mig, at den følelse må føles som en tung sten at bære rundt på.

De tunge sten som man kan føle, at man går og bærer rundt på, kan tynge så meget, at man ikke længere har mere energi og humør tilbage.

Jeg kommer til at tænke på, om din mor mon er klar over, hvordan du går og har det? Måske er hun ikke helt klar over, hvor dårligt du egentlig har det lige nu. For jeg kan se i dit brev, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det.

Det er helt i orden, at man har brug for at tale med nogen andre end sin mor og far om det, der føles svært. Det er helt forståeligt. Måske er der en anden voksen, du kan tale med?

Da du skriver, at det ikke skal være din mor eller skolelærer, får det mig til at tænke på et gratis tilbud som hedder Headspace. Der er nemlig rum for, at man kan tale om alle mulige tanker, følelser eller ting, der er hændt en.

Du skriver også, at du tror, at du har en depression. Jeg kan ikke fortælle dig, hvorvidt du har en depression eller ej, det er nemlig en læge, der skal gøre det. Jeg ved, at Headspace kan tilbyde at gå med en til lægen, hvis du gerne vil have følgeskab af en anden end din mor.
Hvis man oplever noget, der påvirker ens hverdag, og som gør at man ikke trives, så skal man reagere. Ligesom du har gjort ved at skrive herind.

På trods af de svære følelser som du oplever, mærker jeg et gå-på-mod i dit brev og en lyst til at få det bedre. Du skriver, at du gerne vil blive i verden, og at du har et langt liv foran dig. Det gode er, at det er muligt at få det godt igen, ligesom den gang før anden klasse.

Jeg håber, at du kan bruge det gå-på-mod til at snakke med din mor og/eller Headspace. Får du brug for at snakke med BørneTelefonen, sidder der altid en klar. Du kan ringe eller SMS’se på 116111

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.