Depression

Hej.

Jeg en pige på 15 år og går i 9 klasse Ved ikke hvordan jeg skal forklare.

Jeg har været meget nede for det sidste uden nogle årsag til det. Har virkelig været ked af det og grædt i lang tid.

Jeg har det svært med at koncentrer mig i skole. De mindste ting i skole kan irrertere mig, og jeg er meget sært med lyde og ting folk gør. Jeg har det også svært i timerne. Føler ikke jeg forstår særlig meget af hvad vi laver.

Jeg har en masse gode venner og veninder, men stadig føler jeg mig ensom tit. Jeg viser det bare ikke til mine venner og familie. Jeg sætter lidt en facade på når jeg sammen med andre.

Min bedste veninde har depression og en af mine rigtig gode venner har lagt mærke til at jeg har været nede og han siger at det også det kan være en depression da ham også har det.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Du beskriver din situation rigtig fint i brevet.  Jeg kan sagtens høre, at det ikke må være nemt at være dig for tiden.

Det kan være rigtigt hårdt, at være ked af det og føle sig ”nede”, som du selv beskriver det. Når man er ked af det over en længere periode så kan det skyldes en hel masse forskellige ting.

Mange børn og unge oplever at have perioder i deres liv, hvor de føler sig triste og måske depressive. Det kan have noget at gøre med, at man som ung gennemgår rigtig mange forandringer både med sin krop, tanker og følelser. Og i den tid kan man let blive usikker på, hvem man er, og hvad man godt kan lide.

Du har taget det første skridt på vejen for, at få det bedre ved at skrive ind til BørneTelefonen. For at få det bedre er tit nødvendigt, at man snakker med nogle voksne om, hvordan man har det. Så kan de hjælpe en med, at finde ud af hvad der skal til, for at man bliver glad igen.

Derfor tænker jeg, at det ville være godt for dig, at få delt dine tanker og følelser med nogen du føler dig tryg ved. Du fortæller mig, at du har en masse gode venner og veninder – det er godt at høre. Men nogle gange kan det være rart, at dele følsomme ting, med nogen der kan hjælpe en lidt bedre. Jeg tænker, at de også er triste ind i mellem, og kan følge dig i, hvordan du har det. Måske kan det hjælpe dig på vej til at få talt med en god voksen.

Jeg får lyst til at spørge, hvilke ting du laver med dine venner uden for skolen? Det kan være godt at få sine tanker hen på noget andet ved at være sammen med sine venner. Måske du kan komme i tanke om noget, du tænker kunne være sjovt/hyggeligt, at lave med dem?

Når du fortæller mig, at du har det svært i timerne og ikke helt forstår, hvad I laver, så tænker jeg det er vigtigt, at du får snakket med din lærer. Jeg håber, at din lærer vil hjælpe dig, men måske har svært ved, at vide at du ikke har det så nemt, hvis du ikke siger noget. Du kan bruge brevet som støtte, og vise det til den person du føler du gerne vil snakke med.

Ellers kan du måske komme i tanke om en anden voksen, du føler du kan snakke med? Det kan være en en onkel eller moster, du føler du er tryg ved? Det kan også være dine egne forældre, hvis du har lyst til at snakke med dem?

Hvis du ikke helt ved, hvordan du lige starter samtalen, eller hvordan du kan få det sagt, kan du besøge vores hjemmeside og få nogle gode råd. Du kan komme derind ved at trykke på det her link: Fortæl noget svært.

Du kan også kontakte Headspace. Mange unge har fået god hjælp og gode samtaler hos Headspace. Ingen problemer er for store eller for små. Der kan du få en personlig samtale med en voksen, og det kan være et godt sted at gå hen, hvis man ikke føler, at man har nogen andre i sit liv, der lytter. Du kan komme direkte derind ind på deres side her: Headspace.

Du er også velkommen til at bruge os – vi er her for dig! Vi vil meget gerne lytte og hjælpe så godt vi kan. Du er altid velkommen til at ringe, smse eller chatte med os på BørneTelefonen 116111, hvis du har lyst til at snakke med os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.