Den nye pige er ensom.

Lige for nyligt kom der ny pige i klassen, hun er sød nok..Men der er noget om hende der bare irriterer mig.

Problemet er, at hun føler sig ensom-men der er ikke rigtigt nogen der tager sig af hende.

Jeg ville helst ikke være den, der skal sikre at hun ikke er alene,

for jeg ved at jeg ikke ville have det sjovt

-og min vænne gruppe ville synes at jeg svigter dem ved altid at være sammen med den lidt irretene pige,

altså så jeg helst ville være sammen med hende en dem.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Jeg forstår godt at du kan  være nervøs for at komme til at svigte dine venner, hvis du skal bruge tid på og tage dig af den nye pige.

Men det lyder til at du er en pige der tænker meget på andre, og også  gerne vil hjælpe dem, der har brug for det.

Måske tænker du over, hvordan DU ville have det hvis du var den nye pige?

Og det kan være med til, at du synes det er svært at være ligeglad med, hvordan hun har det?

Det er det, som kaldes empati, som betyder at man kan sætte sig ind i andres følelser.  Det synes jeg er mega godt, og også en god egenskab at have.

Selvom du godt forstår at den nye pige kan have det svært, så er det altså også helt ok, at du synes hun er irriterende. For selvom man synes at det er synd for en person, behøver man ikke have lyst til at være sammen med ham/hende.

Jeg hører også fra andre børn, at de har lært hjemmefra, at de skal være søde mod dem som har det svært. Så når der kommer nye i en klasse, så tænker de, at det er deres opgave at sørge for at deres nye klassekammerat får det godt i klassen. Mon det også er sådanne tanker du har?

Men det kan derfor også være at du ikke er den eneste der tænker sådan? Måske er der andre i din vennegruppe, der har det på den måde? Men det kan være svært at sige det højt, snakke om det, hvis man tror at man er den eneste? Så de andre tør heller ikke invitere hende med til noget, fordi det er svært at være den første eller den eneste der gør det.

Jeg tænker ikke, at det er din opgave alene at sørge for at hun ikke føler sig ensom. Jeg tænker at det er alle i jeres klasses ansvar. Måske du også tænker det? Men bare ikke ved hvordan?

Jeg vil foreslå dig at snakke med din mor og far om det. Jeg håber at de vil lytte til dig. For så kunne de tage kontakt til jeres klasselærer, som måske kunne sørge for at hun var med, når der skal laves gruppearbejde og andre fælles ting. Det er nemlig også klassens læreres ansvar at sørge for at alle i klassen har det godt, også med hinanden.

En anden mulighed er også, at du snakker med den af jeres lærere, som du har det bedst med. Du kan fortælle det, som du har skrevet om til os. Du synes jo pigen er sød nok, men synes også at det er svært at tage dig af hende i forhold til de venner du ellers har det sjovt sammen med.

Måske  har din lærer nogle ideer til hvad I sammen kan gøre? For lærere har jo tit oplevet hvad der sker i en klasse når der kommer nye børn.

Men selvom du ikke skal bruge al din tid sammen med den nye pige, så kan selv små ting måske føles rart for hende.

Jeg tænker på ting, som det at du smiler til hende, siger godmorgen, stiller hende nogle spørgsmål om hvad hun har lavet i weekenden, kan være med til at hun føler sig bare lidt mere velkommen i klassen.

Måske du allerede gør det? Men ellers synes jeg du skal prøve.

Jeg håber meget at mit svar kan bruges.

Men ellers er du også velkommen til at skrive igen, eller kontakte os på 116111.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.