Brev
Den nye pige er ensom.
Lige for nyligt kom der ny pige i klassen, hun er sød nok..Men der er noget om hende der bare irriterer mig.
Problemet er, at hun føler sig ensom-men der er ikke rigtigt nogen der tager sig af hende.
Jeg ville helst ikke være den, der skal sikre at hun ikke er alene,
for jeg ved at jeg ikke ville have det sjovt
-og min vænne gruppe ville synes at jeg svigter dem ved altid at være sammen med den lidt irretene pige,
altså så jeg helst ville være sammen med hende en dem.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Jeg forstår godt at du kan  være nervøs for at komme til at svigte dine venner, hvis du skal bruge tid på og tage dig af den nye pige.
Men det lyder til at du er en pige der tænker meget på andre, og også  gerne vil hjælpe dem, der har brug for det.
Måske tænker du over, hvordan DU ville have det hvis du var den nye pige?
Og det kan være med til, at du synes det er svært at være ligeglad med, hvordan hun har det?
Det er det, som kaldes empati, som betyder at man kan sætte sig ind i andres følelser.  Det synes jeg er mega godt, og også en god egenskab at have.
Selvom du godt forstår at den nye pige kan have det svært, så er det altså også helt ok, at du synes hun er irriterende. For selvom man synes at det er synd for en person, behøver man ikke have lyst til at være sammen med ham/hende.
Jeg hører også fra andre børn, at de har lært hjemmefra, at de skal være søde mod dem som har det svært. Så når der kommer nye i en klasse, så tænker de, at det er deres opgave at sørge for at deres nye klassekammerat får det godt i klassen. Mon det også er sådanne tanker du har?
Men det kan derfor også være at du ikke er den eneste der tænker sådan? Måske er der andre i din vennegruppe, der har det på den måde? Men det kan være svært at sige det højt, snakke om det, hvis man tror at man er den eneste? Så de andre tør heller ikke invitere hende med til noget, fordi det er svært at være den første eller den eneste der gør det.
Jeg tænker ikke, at det er din opgave alene at sørge for at hun ikke føler sig ensom. Jeg tænker at det er alle i jeres klasses ansvar. Måske du også tænker det? Men bare ikke ved hvordan?
Jeg vil foreslå dig at snakke med din mor og far om det. Jeg håber at de vil lytte til dig. For så kunne de tage kontakt til jeres klasselærer, som måske kunne sørge for at hun var med, når der skal laves gruppearbejde og andre fælles ting. Det er nemlig også klassens læreres ansvar at sørge for at alle i klassen har det godt, også med hinanden.
En anden mulighed er også, at du snakker med den af jeres lærere, som du har det bedst med. Du kan fortælle det, som du har skrevet om til os. Du synes jo pigen er sød nok, men synes også at det er svært at tage dig af hende i forhold til de venner du ellers har det sjovt sammen med.
Måske  har din lærer nogle ideer til hvad I sammen kan gøre? For lærere har jo tit oplevet hvad der sker i en klasse når der kommer nye børn.
Men selvom du ikke skal bruge al din tid sammen med den nye pige, så kan selv små ting måske føles rart for hende.
Jeg tænker på ting, som det at du smiler til hende, siger godmorgen, stiller hende nogle spørgsmål om hvad hun har lavet i weekenden, kan være med til at hun føler sig bare lidt mere velkommen i klassen.
Måske du allerede gør det? Men ellers synes jeg du skal prøve.
Jeg håber meget at mit svar kan bruges.
Men ellers er du også velkommen til at skrive igen, eller kontakte os på 116111.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen