Brev
den forvirede pige
hej
jeg er en pige på 14 og jeg går på en efterskole,
men jeg har det ikke så godt på efterskolen, jeg har ikke så mange venner
men hvad skal jeg gøre,
jeg føler ikke jeg passer ind, jeg er begyndt at tro der er noget galt med mig,
jeg har prøvede at blive venner men nogle, men de er bare ikke ligesom som mig, så jeg passer ikke rigtigt ind her, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få venner her og ikke bare holde mig væk fra alle, for jeg er ikke klar physisk,
jeg føler ikke jeg er god nok, hele min varden er bare ved at gå i stykker og jeg har løst til at gøre skade på mig selv igen, for det har jeg prøvet før
men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg er ved at bryde sammen,
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Det må bare slet ikke være rart at sidde med de tanker alene. Hvor er det bare godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.
Til at starte med, har jeg rigtig meget lyst til at fortælle dig, at der slet ikke er noget galt med dig. Jeg har snakket med flere unge, som har følt, at der har været noget galt med dem, fordi de har haft svært ved at finde nogen, som de føler de har kunnet snakke godt med. Jeg plejer at sige, at der kun er én af os hver især, og vi er lige som vi skal være – og det er du også. Jeg synes faktisk, at du lyder som en stærk og modig pige, når du skriver, at du har forsøgt at blive venner med nogen og du nu også skriver herind til Børnetelefonen. Det er bare så sejt!
Du skriver, at du føler, at du ikke passer ind, og at du ikke ved, hvad du skal gøre for at få venner. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt nogen om alle de tanker og bekymringer, som du går med? At føle at man er ved at bryde sammen og også have lyst til at gøre skade på sig selv, det er slet ikke noget man bør gå med alene. Derfor synes jeg, at det vil være en god ide, hvis du får delt det med nogle voksne. Så vidt jeg ved, så plejer man at være tilknyttet en gruppelærer eller kontaktlærer på sin efterskole, som er den nærmeste kontaktperson. Hvis du har en kontaktperson, kan du eventuelt snakke med ham/hende. Hvis der er en anden lærer, som du har mere lyst til at snakke med om det, kan du helt sikkert også snakke med ham/hende. Lærere på efterskoler møder jo mange unge mennesker, og jeg er ret sikker på, at de før har mødt nogen, som har syntes, at det med at finde nye venner på en efterskole ikke er lidt svært. Derfor tror jeg også, at de vil være rigtig gode til at hjælpe dig.
Du kan også snakke med dine forældre om det. Det kan være, at de kan hjælpe dig med at få snakket med dem på efterskolen. Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du også får fortalt de voksne, som du måske vælger at snakke med, at du nogle gange får lyst til at gøre skade på dig selv. Jeg ved fra andre, som jeg har snakket med om selvskade, at det har hjulpet dem at fortælle nogle voksne om det. Det har været en hjælp for dem, fordi de ikke længere har følt sig alene med det. Derfor har de følt sig mere trygge fordi de, når de har haft lyst til at gøre skade på sig selv, har kunnet hive fat i den voksne, som de har snakket med om det. Så har de følt, at den voksne har kunnet hjælpe dem fra at gøre skade på sig selv, når det har været rigtig svært. Måske kunne det også være rart for dig.
Hvis du ikke har lyst til at fortælle nogen du kender om, at du nogle gange har lyst til at gøre skade på dig selv, så kan du få gratis rådgivning hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Dem kan du både ringe, sms’e og chatte med. Her kan du være helt anonym. Det betyder, at de ikke behøver at vide, hvem du er. Du kan komme i kontakt med dem ved at følge linket HER.
Det kan nogle gange være svært at mærke, hvor stærk man faktisk er, når man føler, at man er ved at bryde sammen. Men du har allerede selv forsøgt at blive venner med nogen, og du har også bedt om hjælp, og det er bare så stærkt af dig. Jeg håber, at du har mod på at bruge noget at din styrke på også at følge nogle af mine råd, så du ikke længere skal stå alene med de svære tanker og udfordringer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen