Brev
Cutting
Hej BB,
jeg er en Pige på 12 år.
Jeg har det rigtigt dårligt her for tiden.
Føler mig udenfor, ik passer ind Ovs.
Her for lidt tid siden fik jeg kendskab til cutting. Så her i forgårs prøvede jeg det.
Egenligt hjalp det meget men nu har jeg jo sårene.
Hvordan skjuler jeg dem? Eller hvordan fortæller jeg mine forældre det?
Hilsen – Pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pigen
Det er en rigtig god ide at tale med dine forældre om det. Når man går og har det svært, kan de hjælpe dig med at få det bedre. Hvis det er i skolen, du føler dig uden for og ikke passer ind, så kunne du også tale lidt med dine forældre om, at I kunne tale med en lærer om, hvordan du egentlig går og har det i skolen? Alle bør har ret til at have det godt i skolen, og det er de voksne som skal hjælpe dig, når det er svært!
Det ka være ret svært lige at få det sagt. Man kan være nervøse for, om de vil blive kede af det. Derfor vil jeg især råde dig til at huske dig selv på, at det faktisk er okay, at det er lidt svært at tale om det her. Du kan måske endda fortælle dine forældre, at du faktisk synes, at det er rigtig svært at fortælle det. Det kan gøre det hele lidt lettere at komme igang med at snakke.
Måske kan du tænke lidt over, om det vil være bedst for dig, at skrive et brev eller en sms til dine forældre og tale med bagefter. Eller måske vil du hellere tale med din mor en dag, hvor I to er alene hjemme? Så føles det måske ikke så overvældende? I hvert fald vil jeg råde dig til at mærke efter, hvad der passer bedst til dig. Nogle børn gør også det, at de viser deres brev og svaret fra BørneTelefonen til deres forældre. Det kunne måske også hjælpe dig?
Hvis du har lyst til at læse om andre, som kommer til at skade dem selv og få råd til at stoppe det, kan du læse på mere på rådgivingen på www.selvskade.dk
Du har været så god til at fortælle om dine følelser i dit brev, så jeg håber, at du også får fortalt dine forældre om det - så de kan hjælpe og støtte dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen