Biseksuel?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit ærlige brev. Det kan være svært at sige højt, hvis man føler sig alene og uden for et fællesskab. Derfor er jeg også glad for, at du har lyst til at dele dine tanker og oplevelser med os. Jeg vil prøve at skrive, hvad jeg tænker, om den ensomhed, du lige nu oplever, og hvordan du kan få det bedre i din klasse.

Først vil jeg sige til dig, at du lyder som en meget modig og i mine øjne handlekraftig person. Du skriver, at du har prøvet alt for at komme ud af rollen som den, ingen rigtig gider, og at du for et halvt år siden sagde højt til nogle piger (måske dem fra din klasse?), at du følte dig ensom. Det kræver mod at turde vise, hvem man er – især når det at være sig selv også handler om at være ked af det, alene eller føle sig uden for.

Dernæst vil jeg sige til dig, at jeg får et indtryk af, at din klasse har brug for at snakke med nogle voksne om, hvad der sker hos jer lige nu. Du skriver selv, at der er nogle kliker i klassen, og jeg spørger mig selv, om der måske også er andre piger i din klasse, som føler sig uden for... Når du skriver, at næsten alle pigerne fra din klasse var på ferie sammen, så tænker jeg, at der må være flere, som ikke er med fx også i forhold til hyggeaftener og fester. Hvad tænker du om det?

Nogle gange kan man føle, at man er den eneste, der ikke er med, også selvom der faktisk er andre, som sidder med den samme følelse. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at din klasse får hjælp udefra fx af jeres klasselærer. Ved klassens lærere det, du fortæller mig her fx i forhold til kliker? Jeg ved ikke, om du har lyst til at snakke med en af dine lærere?

Det får mig til at tænke på, om du har snakket med din mor og far om, hvordan du har det med din klasse? Ved de, at du nogle dage føler dig overset? Jeg plejer at råde dem, der skriver ind, til at sige deres ensomhed højt til nogen. Det er en god støtte at have nogle at snakke med – især i perioder, hvor man føler sig alene. Hvis du har lyst, vil vi meget gerne tale videre med dig på BørneTelefonen eller chatten fx i forhold til, hvordan hele din klasse kan blive hjulpet til at være bedre sammen. Husk du er helt anonym, når du ringer ind til os. Nummeret er 116 111.

Derudover tænker jeg på, hvad du laver, når du ikke går i skole? Måske ville det være en hjælp for dig, hvis du gik til noget eller lavede noget i din fritid, hvor du mødte andre. Jeg spørger, fordi jeg ved fra andre unge, at det at finde gode venner uden for skolen nogle gange kan være rigtig rart. Så har man venskaber, som ikke kun er dem, man går i klasse med. I skolen og klassen ser man de samme venner og veninder hver dag, og nogle gange har man brug for luftforandring. Så kan venskaber uden for skolen være en god måde at minde sig selv om, at venner ikke kun er noget der foregår i skolen.

Måske går du allerede til noget i din fritid? Og så har du måske lyst til at prøve at opsøge nogen af de andre piger fra holdet? Hvis du ikke laver noget efter skole, så har du måske lyst til at starte til noget? Men selvom, man kan have gode venner uden for skolen, så er det stadigvæk vigtigt, at du har det rart og trygt i din klasse, og derfor tror jeg, det kunne hjælpe dig, hvis du får sagt det videre til fx din mor og far. Det kan være, de også kan hjælpe i forhold til at snakke med dine lærere.

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.