Brev
Bedste veninde flytter
Hej. Jeg er en pige på 13 år..
Ser du.. min bedste veninde skal flytte skole, og jeg kommer til at savne hende en del da hun altid har været der for mig.
Men jeg prøvede derefter at se noget positivt i det og måder vi kan holde kontakten på, men det var svært, da hun for det første også skal flytte hus (hendes nye hus er næsten 3 kilometer væk fra der hvor jeg bor) og for det andet er hun næsten aldrig på sin telefon, så vi kan heller ikke skrive sammen..
Der er ikke særligt meget at gøre, da hun allerede har besluttet sig, eller rettere sagt, hendes forældre har, så det jeg egenligt bare gerne vil vide er hvordan jeg kommer over det, oh hvordan vi stadig kan holde kontakten
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Årh, hvor lyder det irriterende, at din bedste veninde skal flytte. ØV!
Det er rigtig godt, at du har skrevet dine tanker her, det er altid en god idé at bede om hjælp.
Jeg ligger mærke til, at du har prøvet at se det positive i situationen. Det er flot af dig at tænke på den måde. Det er nemlig de positive ting man skal fokusere på her i livet.
Jeg kan se, at du er bekymret for om I kan holde kontakten. Har du prøvet at tale med din veninde om det, så hun ved hvordan du har det?
Måske kan I lave nogle aftaler allerede, inden hun flytter, så I ved hvornår I skal se hinanden, de første par gange.
Jeg tænker også, at I måske kan starte til en fritidsinteresse sammen. En sportsgren eller noget andet en eller flere gange om ugen. Så I bege ved, at I skal ses og stadig har noget at være fælles om.
Jeg kan godt, forstå, at du kommer til at savne hende. Og at det bliver anderledes i skolen. Men det kan også være en god ting. Måske vil du få nogle flere og nye venner, når hun flytter.
Du skriver at hun skal flytte 3 kilometer væk. Og det er selvfølgelig irriterende, hvis I lige nu bor tættere på hinanden. Men måske er 3 kilometer ikke så langt væk, som det føles lige nu. Måske kan du cykle eller gå hjem til hende, eller måske kører der en bus, som du kan lære at tage.
Jeg synes at du skal prøve at tale med dine veninde om dine tanker. Forhåbentlig kan I sammen finde en god og nem måde at holde kontakten på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen