At Skifte Skole

Jeg går lige nu i 7. klasse og jeg er ret sikker på at jeg skal skifte skole.

Det er ikke rigtig på grund af sociale årsager, men fordi undervisningen ikke er god nok. Der er stor mangel på respekt overfor lærerne, men bortset fra det, har jeg det fint nok med mine venner.

Jeg ville sådan set bare gerne have nogle gode råd og en idé om hvordan det er at skifte skole, siden at jeg aldrig har prøvet det før.

Jeg er en lille smule socialt akavet, så jeg har det bedst med meget snaksalige og udadvendte personer. Men hvad nu hvis ingen er interesserede? Jeg mener, det er svært at få venner hvis interessen ikke går begge veje. Hvis jeg prøver for meget vil de vel bare syntes at jeg er irriterende, ikke?

Jeg har brugt en stor del af mit liv, hvor jeg kun var sammen med to veninder, som jeg egentlig ikke havde det særlig sjovt med. Først her i starten af 7. klasse er jeg blevet meget bedre veninder med de andre piger, som er betragtet som de lidt mere ‘populære’.

Fordi jeg ikke helt har været en del af fællesskabet i starten, frygter jeg lidt at jeg måske slet ikke vil passe ind. Jeg er faktisk en lille smule kræsen når det kommer til veninder, ikke fordi jeg er fordomsfuld, men fordi jeg rigtig gerne vil have en jeg ‘klikker’ med. Jeg har aldrig rigtig haft en tæt ven eller veninde.

I må meget undskylde for det meget lange brev, men jeg har gjort mit bedste for at forklare min situation.

På forhånd tak!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev. Længden af dit brev er rigtig fint. Det er super den måde, du forklarer din situation på. Det fortæller mig, hvordan du tænker og selv oplever skolen og din klasse, og det kan jeg bruge i mit svar til dig.

Der er mange, der oplever det som svært at skulle skifte skole og vi får en del breve om det emne. Måske kan du få noget ud af at læse andres tanker og de svar, de har fået. Hvis du har lyst til det, så kan du finde andre breve om skoleskift ved at søge her i brevkassen.

Du tænker meget over, hvad der er bedst for dig, og det er en styrke. Du har spottet, at det er de meget snaksaglige og udadvendte klassekammerater, der er gode for dig. Det tænker jeg, kan være en hjælp for dig. Du skriver, at du er en lille smule socialt akavet. Jeg bliver nysgerrig efter, hvad du mener med det? Er man fx socialt akavet, hvis man ikke selv er udadvendt og snaksaglig? Eller er man socialt akavet, hvis man ikke er venner med de mest populære piger? Jeg tænker, at man kan være super social og en rigtig god ven, selv om man ikke selv er så snakkende. Det er jo ikke sikkert, at det er det du mener med social akavet, men jeg havde bare lige lyst til at sige til dig, at du kan være en rigtig god ven, selv om du ikke er snaksaglig og udadvendt.

Du har ret i, at det kan være svært at få venner, hvis interessen ikke går begge veje. Og det kan komme til at virke irriterende, hvis man prøver for meget. Jeg får det indtryk, at du tænker så meget over det, så du ikke kommer til at virke irriterende. Man kan jo også overveje, hvor gode venner man kan blive med nogle, der bliver irriterede på én.

Jeg tænker, det er rigtig fint, at man er kræsen i sit valg af venner. Som du selv siger, så betyder det rigtig meget at have gode venner og være en del af et fællesskab. Man skal bare huske på, at alle har behov for at være en del af et fællesskab og at det derfor er vigtigt, at man ikke udelukker nogen. Men det betyder jo ikke, at du skal være bedste ven med alle.  Der er nogle mennesker, som man bare klikker bedre med end andre. Der er forskel på, om man har brug for få meget tætte venner eller om man hellere vil have flere venner, som man måske ikke er så tæt på. Har du overvejet, hvad der betyder mest for dig?

Når der kommer nye elever i en klasse, er det også skolens ansvar, at de nye elever falder til og føler sig som en del af fællesskabet. På nogle skoler og i nogle klasser har de nogle regler eller aftaler om, hvordan de får nye elever godt ind i klassen. Det kan være en elev i klassen, der skal sørge for, at du lærer skolen at kende og vise dig rundt. Det kan være, at der sker nogle bestemte ting i klassen i dine første dage, hvor du lærer de andre at kende, og de lærer dig at kende.

Er det en bestemt skole, du skal skifte til, eller er der flere muligheder? Lige gyldig hvad, så er det en god ide at besøge den eller de skoler, som du måske skal skifte til og det er en god ide, at du er med til besøget og ikke kun dine forældre. På den måde kan du selv være med til at fornemme, hvordan skolen er til at tage imod nye elever. Du og dine forældre kan sammen finde på nogle spørgsmål, som du gerne vil have svar på. Det kan fx være spørgsmål som: Hvordan er sammenholdet i klassen? Hvor mange drenge og piger er der i klassen? Hvordan tager man imod nye elever? Osv. Det kan være, at du kan få en prøveperiode på den nye skole, hvor du kan mærke efter, om det er en skole og en klasse, hvor du har lyst til at gå. Det kan du og dine forældre jo spørge om.

Jeg bliver nysgerrig efter, om du ved, hvornår du måske skal skifte skole? Har du mon talt med dine forældre om det? For nogle er det godt at begynde på en ny skole efter sommerferien. Andre vil gerne i gang på den nye skole inden sommerferien, så man ikke skal gå en hel sommerferie og tænke over, hvordan den nye klasse mon er. Hvad tror du, vil passe bedst til dig?

Jeg tænker på, om dine forældre ved, at du lidt frygter, at du måske slet ikke vil passe ind? Hvis de ved det, så kan de måske bedre hjælpe dig med, at du kommer til en skole og en klasse, hvor du har lyst til at være og føler dig godt tilpas. Hvis du har lyst, så kan du jo lade dem læse dit brev og svaret. Det kan være, at I så kan få en god snak om, hvordan I skal gribe det hele an.

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget og jeg håber, du får et super godt skoleskift og en dejlig ny klasse, hvis du skal skifte skole.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.