Brev
asperger?
Hej
Jeg er blevet mistænkt for at have asperger syndrom, som jeg egentlig er glad for, fordi jeg på den måde kan sætte ord på, hvorfor jeg er anderledes fra andre.
Inden da, er jeg begyndt på efterskole (som stopper om lidt), men jeg har gennem hele året ikke kunne tilpasse mig. Jeg har stort set ingen venner, og dem jeg har, er ikke for alvor mine venner.
jeg har gennem en lang række år følt mig ensom, og prøvet at skjule den underlige side af mig selv, så godt som jeg nu kunne. Dog forekom jeg som en dårlig kopi, og blev meget alene på min gamle skole – også derfor jeg startede på efterskole.
Efter et dårligt skoleår, med en masse op og nedture, angstanfald og stres håber jeg at komme videre. Lærerne på min skole forstår mig ikke rigtigt, også selvom de prøver. Selv hvis jeg havde små-autistiske træk, ville det ikke kunne lykkedes for dem at sætte sig ind i min tankegang, da jeg efterhånden har fundet ud af, at den er rimelig kompliceret.
Jeg føler ikke jeg kan forstå andre mennesker, og jeg taler ikke særligt godt med folk på min egen alder. Når jeg er sammen med dem, føles det som at være sammen med folk på 8 år, som oven i købet føler sig hævet over mig. derfor relatere jeg meget bedre til voksne mennesker.
Jeg føler mig på samme tid overlegen når jeg tænker for mig selv men kraftigt underlegen, hvis jeg skal tilpasse mig andre unge. Jeg er glad for matematik og især fysik (astrofysik) men ikke i skolen. Selv læser jeg på tingene, når jeg har tid, men underligt nok er det de to fag jeg klare mig dårligst i karaktermæssigt. For mig virker det som om, at jeg kan de svære emner men ikke de lette. Der findes en ON og OFF knap. enten går jeg vanvittigt højt op i noget, eller absolut ikke. ingen gråzoner.
På efterskolen er jeg kendt som en meget stille, dog når tiden er inde, kan jeg godt sige noget højt, og det lader til at forbløffe alle – altså det jeg siger. Jeg har endnu ikke gennemskuet, hvad det er de bliver forbløffet over. Jeg har altid fået at vide, at jeg er en kvik pige, men af alting så er det ihvertfald ikke det jeg er.
Men for mig virker det også som om, at det er de dummeste som styre showet, og det syntes jeg er et træls miljø, når man prøver på at gøre sig selv usynlig, fordi man ikke vil blive bagtalt groft eller råbt an på gangen eller i en forsamling.
Jeg glæder mig virkelig til at komme i 10 klasse på et 10.klasse center, hvor jeg får muligheden for at hæve mine karaktere og prøve på ikke at være ligeglad.
Jeg har et kæmpe problem med larm, og jeg er bange for det kommer til at påvirke mit næste skoleår ligeså meget som dette. indeni føler jeg, at jeg fare sammen ved den mindste lyd. et klasselokale kan for eksempel lyde som en lufthavn, og efterhånden som det tager til, begynder fysiske tegn også at vise sig. Men det forstår mine lærere heller ikke, fordi de ikke ved hvordan det føltes.
og nu står jeg med spørgsmålet til mig selv –
Er det fordi min iq er høj, eller fordi den er usædvanligt lav? + noget asperger som forstyrre mig som en myg på en futig sommernat?
Jeg forventer ingen løsning på mit problem, dog måske en vinkel på sagerne som ikke er min egen? nemlig en af de ting jeg er ekstremt dårlig til, altså at se noget fra andres synsvinkel.
mvh
mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Jeg bliver helt rørt over dit brev, og jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at føle dig ensom. Det må virkelig være svært at føle sig uden for og måske endda lidt misforstået.
Du skriver ikke, at du er blevet diagnosticeret med Aspergers syndrom, men at du er blevet mistænkt for at have det. Det lyder som om, at du er i gang med et forløb hos en læge eller psykiater? Det er rigtig godt, for som du også skriver, kan det være rigtig rart at have en forklaring på, hvorfor man er, som man er. Det er rigtig sejt, at du er gået i gang med den proces.
Hvis jeg har misforstået det første, du skriver, tænker jeg, at det kan være en idé at gå i gang med sådan et forløb. Det ville nemlig give dig svar på mange at de spørgsmål og tanker, du sidder med.
Der er mange piger og drenge i Danmark, der har Aspergers – du står ikke alene. Jeg tænker dog på, om det måske kunne være rart for dig at møde nogle på din egen alder, der har Aspergers? Det ville give dig mulighed for at snakke med nogle på din egen alder om de tanker, du har. Jeg tænker også, at du måske kunne føle, at du mangler nogle på din egen alder, der forstår dig? Er det rigtigt forstået? Alle har jo brug for venner og veninder at spejle sig i, og det lyder lidt som om, at det har været lidt svært for dig at spejle dig i de piger og drenge på din alder på efterskolen.
At møde nogle andre unge, der går med samme følelser og tanker som dig, ville også muliggøre, at du måske ikke ville føle dig så under- og overlegen. Der er nemlig rigtig mange lighedstegn mellem de ting, du skriver, du føler og tænker, og hvad andre unge med Asperger og autisme oplever. Det kunne måske også være rart for dig at finde en, der deler samme interesser som dig? Du skriver netop, at du oplever denne ON og OFF knap – det er der også mange andre, der oplever. Hvad tænker du om den idé?
Jeg synes, at det er rigtig dejligt at mærke, at du er positiv omkring at skulle starte i 10.klasse. Det er rigtig sejt, at du har så meget gå på mod. Det lyder som om, det ikke altid har været let på efterskolen. Selvom den stopper om lidt, kommer jeg lidt til at tænke på, om du mon har fortalt nogle af lærerne på skolen om, at de andre fx. råber ad dig på gangen? Det er virkelig ikke OK, og det er noget, der virkelig kan påvirke en at blive mobbet på den måde. Selvom du skriver, at skolen snart slutter, synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at der er nogle voksne, der ved, hvordan du har det.Ville du kunne snakke med en lærer, en forælder eller en anden voksen om det? Det er ikke noget, du skal gå med alene. Måske kunne de forældre hjælpe dig med at få det sagt eller skrevet til skolens leder eller din kontaktlærer?
Du stiller et spørgsmål om din IQ er høj eller lav. Det kan jeg ikke svare på, men jeg tænker, at det er et spørgsmål, du kan stille din læge, når/hvis du er i gang med en udredningsproces. Jeg kan godt forstå, at du bliver påvirket af dine tegn på Aspergers – specielt når det ikke er noget, du kan spejle i din omgangskreds. Det er derfor, at jeg tænker, det er en rigtig god idé at snakke med nogle på din egen alder. Måske din læge kan henvise dig til et sted for unge med Aspergers og autisme – det kan være en forening eller andre steder, hvor man møde andre, som kan genkende de ting, som du oplever?
Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe på: 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen