asperger?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Jeg bliver helt rørt over dit brev, og jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at føle dig ensom. Det må virkelig være svært at føle sig uden for og måske endda lidt misforstået.

Du skriver ikke, at du er blevet diagnosticeret med Aspergers syndrom, men at du er blevet mistænkt for at have det. Det lyder som om, at du er i gang med et forløb hos en læge eller psykiater? Det er rigtig godt, for som du også skriver, kan det være rigtig rart at have en forklaring på, hvorfor man er, som man er. Det er rigtig sejt, at du er gået i gang med den proces.

Hvis jeg har misforstået det første, du skriver, tænker jeg, at det kan være en idé at gå i gang med sådan et forløb. Det ville nemlig give dig svar på mange at de spørgsmål og tanker, du sidder med.

Der er mange piger og drenge i Danmark, der har Aspergers – du står ikke alene. Jeg tænker dog på, om det måske kunne være rart for dig at møde nogle på din egen alder, der har Aspergers? Det ville give dig mulighed for at snakke med nogle på din egen alder om de tanker, du har. Jeg tænker også, at du måske kunne føle, at du mangler nogle på din egen alder, der forstår dig? Er det rigtigt forstået? Alle har jo brug for venner og veninder at spejle sig i, og det lyder lidt som om, at det har været lidt svært for dig at spejle dig i de piger og drenge på din alder på efterskolen.

At møde nogle andre unge, der går med samme følelser og tanker som dig, ville også muliggøre, at du måske ikke ville føle dig så under- og overlegen. Der er nemlig rigtig mange lighedstegn mellem de ting, du skriver, du føler og tænker, og hvad andre unge med Asperger og autisme oplever. Det kunne måske også være rart for dig at finde en, der deler samme interesser som dig? Du skriver netop, at du oplever denne ON og OFF knap – det er der også mange andre, der oplever. Hvad tænker du om den idé?

Jeg synes, at det er rigtig dejligt at mærke, at du er positiv omkring at skulle starte i 10.klasse. Det er rigtig sejt, at du har så meget gå på mod. Det lyder som om, det ikke altid har været let på efterskolen. Selvom den stopper om lidt, kommer jeg lidt til at tænke på, om du mon har fortalt nogle af lærerne på skolen om, at de andre fx. råber ad dig på gangen? Det er virkelig ikke OK, og det er noget, der virkelig kan påvirke en at blive mobbet på den måde. Selvom du skriver, at skolen snart slutter, synes jeg, at det er rigtig vigtigt, at der er nogle voksne, der ved, hvordan du har det.Ville du kunne snakke med en lærer, en forælder eller en anden voksen om det? Det er ikke noget, du skal gå med alene. Måske kunne de forældre hjælpe dig med at få det sagt eller skrevet til skolens leder eller din kontaktlærer?

Du stiller et spørgsmål om din IQ er høj eller lav. Det kan jeg ikke svare på, men jeg tænker, at det er et spørgsmål, du kan stille din læge, når/hvis du er i gang med en udredningsproces. Jeg kan godt forstå, at du bliver påvirket af dine tegn på Aspergers – specielt når det ikke er noget, du kan spejle i din omgangskreds. Det er derfor, at jeg tænker, det er en rigtig god idé at snakke med nogle på din egen alder. Måske din læge kan henvise dig til et sted for unge med Aspergers og autisme – det kan være en forening eller andre steder, hvor man møde andre, som kan genkende de ting, som du oplever?

Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe på: 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.