Brev
Angst for at blive forladt og ensom
Hej. Jeg er en pige på 14 år.
Mine forældre er skilt. Så jeg har ved min mor fået en bonus søster på min alder og en lillesøster.
Da Corona begyndte kom min bonus søster ikke så tit ved os mere. Hun var altid ved sin mor og aldrig ved os. I sommerferien sidste år, skulle vi på camping. Hun skulle med, men endte med at tage hjem til sin mor. Det er nu et halvt år siden jeg sidst så hende.
Min lillesøster har stadig kontakt til hende, men mig vil hun ikke have noget at gøre med. Vi har kendt hinanden i 9 år og det føltes som om vi var rigtige søster. Jeg er bange for at hun blev træt af mig, at jeg ikke er god nok. Jeg savner hende utrolig meget, men har på samme tid ikke lyst til at se hende igen. I starten af sidste år mistede jeg også kontakten til min bedste veninde.
En af mine veninder flytter til sommer, og jeg er så bange for at alle vil forlade mig. Jeg ved at jeg har mange som holder af mig, men jeg føler mig stadig ensom. Jeg føler ikke jeg er god nok. Er er bange for at alle for nok af mig og forsvinder.
Hjælp jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen en 14 årig pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det må være rigtig væmmeligt for dig, at gå at frygte at alle dem du holder af, vil forlade dig. Jeg kan godt forstå, at det kan forstærke din følelse af at være ensom.
Du er desværre slet ikke alene, om at føle dig meget ensom. Der er rigtig mange børn og unge der skriver ind til BørneTelefonen, og fortæller at de føler sig ensomme. Det er faktisk også selvom de egentlig synes de har mange venner, og har det fint derhjemme.
Jeg kan godt forstå at du er ked af at have mistet kontaktet til din bonus-søster. Det lyder som om du har brug tid og kræfter på jeres venskab, og at det betød meget for dig at have fået en ekstra søster. Jeg er nysgerrig på, hvorfor hun ikke kommer i jeres hjem længere. Har du mon spurgt din mor og hendes mand/kæreste til det? Der er måske nogle grunde du ikke kender til, og som formentlig ikke har noget med jeres venskab at gøre.
Det lyder meget mystisk, for mig, hvorfor hun ikke vil have kontakt med dig mere. Der må være noget indeni hende, som er meget svært for hende, og som hun er rigtig ked af. Når det så er sagt, må det være rigtig svært for dig, at mangle en søskende på den måde. Det kan jeg faktisk godt forstå, hvis du er lidt vred på hende og skuffet over, og at du egentlig ikke har ret meget lyst til at se hende.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg foreslå at du skriver en besked til hende, hvis du får lyst. For eksempel kunne du bare skrive “Hej (hendes navn). Jeg savner dig.”. Jeg tænker at det måske kunne være godt, at række lidt ud til hende. Det kan jo være at hun faktisk gerne vil have kontakt, men bare synes det er lidt svært. Det er måske også rart for hende, at høre at du ikke har glemt hende.
Hvis du skriver til hende, så har du i hvert fald gjort, hvad du kunne for at passe på jeres venskab. Hvis ikke hun tager imod det og svarer dig, så er det nok også bedst, at du passer på dig selv og giver lidt slip på hende, selvom det kan være utroligt svært.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver bange for at alle forsvinder ud af dit liv. Det er så svært når man mister gode venskaber, og det kan efterlade et tomrum, som kan give en følelse af enorm ensomhed. Det kan være svært at fokusere på de venskaber man har, fordi savnet og sorgen er for stor.
Andre mennesker har deres grunde, til at gøre som de gør, og det har sjældent ret meget at gøre med andre, end dem selv. Igennem livet vil man opleve, at venner kommer og går. Det kan være rigtig svært, og man kan blive meget trist og usikker. Det betyder dog ikke, at man har gjort noget forkert, eller at man ikke var god nok. Det er oftest bare, fordi at man forandrer sig, og at der foregår en masse ting rundt om venskabet, som skubber vennerne i forskellige retninger.
Du skriver at du ikke føler dig god nok, og det må være en rigtig svær følelse at gå rundt med. Det er nok også med til, at gøre dig ekstra usikker på andre, og om de, som du skriver, får nok af dig. For mig lyder det som om, du kæmper lidt med dit selvværd. Måske kommer du til, at tale lidt hårdt til dig selv indeni, og fortælle dig selv at du ikke er god nok.
Inde på BørneTelefonens hjemmeside er der en række selvværdsøvelser. Der er rigtig mange børn og unge der kæmper med selvværdet, og BørneTelefonen har derfor lavet nogle øvelser, som kan hjælpe med at styrket selvværdet.
Nogle af øvelserne kan godt føles lidt fjollede i starten, men måske er der en eller flere, der kunne give mening for dig, at prøve af, og som måske kunne give dig noget godt.
Hvis ikke du allerede har, fortalt din mor hvordan du har det, så synes jeg helt klart du skal gøre det, hvis du har mod på det. Du kunne for eksempel, læse dit brev til brevkassen og mit svar til dig, for hende. Jeg tror det er rigtig vigtigt at du ikke går helt alene med de svære følelser, og det hjælper tit på ensomheden, hvis man tør at række ud og sige det højt.
Gad vide om du har en lærer du føler du kan snakke med. Lige nu og her tænker jeg, at det ville være godt, hvis du fik fortalt en lærer, at du har det svært og føler dig ensom.
Det er nemlig noget, alle skoler har fokus på under nedlukningen, fordi de godt ved, at det kan være rigtig svært, at sidde så meget alene derhjemme, uden at ses vennerne. Der er nok flere i din klasse, der synes det er svært med al den alene-tid i nedlukningen, så måske kunne det give mening at få det sagt højt til en lærer.
Du kunne for eksempel spørge din mor, om hun ville hjælpe med at få det sagt. Ellers kunne du også selv skrive til din lærer på Aula, og spørge om hvornår han/hun har tid til at snakke. Når du så skal fortælle din lærer, hvordan du har det, kunne du måske læse dit brev op og mit svar?
Jeg ser dig som en pige, der bruger tid og energi på dine venner. Andre mennesker betyder noget for dig, og du sætter pris på de mennesker du har i dit liv. Du forstår at få tingene til at fungere, og derfor forestiller jeg mig, at du er sådan en ven, der fleste gerne vil have.
Det er så godt at du kan se, at du faktisk har mange i dit liv, som holder af dig! Det er ikke en nem ting, når man har det som du har det. Det fortæller mig, at du godt kan se, at der er ting ved dig, der er værd at holde af.
Som jeg ser det, har du gode venskaber, du kan fokusere på, og det er lige præcis det, jeg vil opfordre dig til. Ret dit fokus og din kærlighed mod de gode venner du har, som giver dig følelsen af at være holdt af.
Jeg håber du føler du kan bruge mine råd til noget. Ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen