Brev
Angst eller jaloux?
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 som er i tvivl om har angst eller jaloux.
Grunden til jeg skriver er fordi jeg græder rigtig tit uden helt at vide hvorfor.
Jeg har prøvet at tage en masse test og mange af de test resultere til at jeg har angst, men måske er jeg “bare” jaloux.
I skolen har jeg en del venner og er ok med fagligt men har det rigtig skidt med at min bedste ven siger at jeg er dårligere end hende og viser sine karakterer frem.
Jeg er også lidt lun på en dreng og hun ved det godt, selvom hun ved det prøver hun hele tiden at få hans opmærksomhed.
Hun er smuk, klog og god til drenge alt det jeg ønsker at være. Jeg er træt af mig selv og spiser lidt.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig. Tak på forhånd
Pigen der er i tvivl
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit fine brev og for at dele dine tanker. Det lyder som om, at det er svært at være dig lige nu. Derfor er det også så godt, at du skriver herind. Det kræver mod at fortælle om sine tanker og bede om hjælp. Det tør du, og det er så sejt.
Du skriver, at du ofte er rigtig ked af det og græder. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at være i. Når man ikke helt ved hvorfor man er ked af det og græder, så kan det være endnu sværere at være i. Kan du mon følge mig?
Derfor kan jeg også godt forstå, at du har haft brug for at tage test på internettet. Når man ikke ved hvorfor man er ked af det, så har man brug for svar og en forklaring. Og der kan en test på internettet virke som en god løsning. Men det er vigtigt for mig at sige, at man ikke altid kan stole på test fra internettet. Selvom testen siger, at du måske har angst, så er det slet ikke sikkert.
Jeg kan ikke give dig svar på, om du har angst eller om du ”bare” er jaloux. Hvis du har brug for et helt klart svar på om du har angst, så er det din læge du skal have fat på.
Jeg kan heller ikke fortælle dig præcist, hvorfor du er ked af det. Men når jeg læser dit brev, så tror jeg, at noget af det, der gør dig ked af det er din relation med din bedste veninde. Det lyder som om, at det fylder rigtig meget hos dig.
Jalousi er en følelse, som mange kan føle. Både børn, unge og voksne. Du beskriver så fint hvad du føler, når du føler jalousi. Du skriver, at din veninde er smuk, klog og god til drenge. Og at det er noget, som du selv ønsker at være.
Selvom jalousi er en helt almindelig følelse, som mange føler, så er det ikke alle, der tør stå ved den. Nogle kan synes, at det er en lidt ”forkert” følelse, som ikke er okay at have. Men den er okay. Vi mennesker rummer nemlig mange følelser – både lette, svære, ”rigtige” og ”forkerte” følelser. Og de er alle sammen okay at føle.
Når man bliver jaloux, så kan man godt glemme, hvad man selv har og kan. Du tænker rigtig meget på hvad din veninde har og kan. Men måske glemmer du faktisk at tænke på det du selv har og kan. Det er så almindeligt at føle sådan. Jeg tænker faktisk, at din veninde måske også nogle gange kan føle sådan. Måske bare om nogle andre ting.
Jeg tænker, om din jalousi gemmer på en frustration eller et savn til din veninde. En frustration over, at hun får drengens opmærksomhed, og en frustration over den måde hun snakker til dig. Det kan også være, at der gemmer sig et savn til, at I måske ikke er lige så gode veninder nu, som I engang har været. Giver det mon mening for dig?
Når man bliver frustreret og savner, så kan det nemlig godt give en følelse af jalousi. Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig at snakke med din veninde om det. Du kan fortælle hende, at du bliver ked af det, når hun siger, at du er dårligere end hende. Og at du bliver ked af det, når hun er sammen med drengen, selvom hun godt ved, at du kan lide ham. Tror du, at du har mod på at snakke med hende om det?
Jeg synes også det lyder som, at din veninde ikke altid er sød ved dig. Når man er gode veninder, så er det fordi man har det godt sammen og taler godt sammen. Jeg synes ikke det er sødt af din veninde at sige, at du er dårligere end hende.
Det kan måske være en hjælp for dig at begynde at snakke med nogle af dine andre venner i klassen. Du skriver, at du har en del venner. Måske skal du begynde at være mere sammen med dem? Du kan spørge én fra klassen, om hun/han har lyst til at lave noget sammen efter skole. Hvad tænker du om det? På den måde kommer det måske til at fylde mindre, det med din bedste veninde.
Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.
Varme hilsner fra BørneTelefonen