Anderledes

Jeg er ked af det pt,
ikke fordi jeg ikke har nok venner vel..

Jeg har bare den følelse af at jeg er ikke venner med nogen på den måde, og at jeg er anderledes end alle andre..

Jeg har atypisk autism og går op i skak programmering
jeg spillede fuldtid UNO i 1 år
ehm bordfodbold og 1000 andre interesser..

Og ingen jeg kender er ligesom mig,

jeg er for mig selv og jeg føler at den eneste tid jeg kan være mig selv og snakke med folk, være oprigtig osv hvor min atypisk autism ikke tager over, er hvor jeg bare er fuld ikk..
Og jeg vil ikke være fuld heletiden,

jeg vil ikke bære den her aggression heletiden af at være alene.

Jeg er okay med at være anderledes ikk?

Jeg har bare absolut intet tilfælles med nogen,

eks går jeg også til boksning og ingen jeg kender går op i det som jeg gør.

Jeg vil ønske at jeg slipper for den her pinsel af at ikke kunne være sammen med nogen eller snakke om noget pga, jeg er bare så anderledes på alle punkter.

Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver til jer men jeg har brug for at komme ud med mine følelser nogen gange, i stedet for at slå på ting som jeg gjorde i går..

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Hvor er det godt, at du har skrevet her, selvom du ikke helt ved, havd du vil have ud af det. Men det er ofte rigtig rart at få sat ord på sine følelser, nogle gange kan det være en hjælp i sig selv.

Det lyder som om du føler dig lidt ensom, selvom du egentlig har venner og nogle gode interesser. Men som jeg kan forstå dig, føle du dig anderledes og har derfor svært ved at danne dybe gode venskaber.

En del af det at have autisme er, at man kan have det svært i sociale sammenhænge. Jeg tænker; at det muligvis er din diagnose, som er med til at give dig denne følelse af ensomhed. Altså, dette er ment som en forklaring på hvorfor, du kan opleve det som du gør.
Du skriver, at du mangler venner med de samme interesser som dig og som minder om dig selv. Måske kunne du få nogle gode og nye venskaber, ved at finde grupper for børn og unge med autisme. Altså prøve, at finde andre på din alder, som står med nogle af de samme udfordringer som dig, måske kan du med dem finde et fællesskab, som du beskriver, du ellers har svært ved at finde.

Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du føler du bedst kan være dig selv og at din autisme ikke tager over, når du er fuld. Men heldigvis har du ikke en lyst til hele tiden at være fuld. Jeg tænker på, om du mon kan lære at blive mere afslappet i sociale sammenhænge. Så du kan få den samme følelse uden alkohol. Det tror jeg godt at du kan, men det tager nok noget tid og meget øvelse, før det helt lykkes.

Jeg kan læse du har mange og gode interesser, fx skakprogrammering, bordfodbold og boksning. Det er rigtigt, det er ikke alle der deler disse interesser, men jeg tænker om du til boksning, måske kunne danne nogle venskaber, hvor I også kan ses i fritiden. Her har I jo en fælles interesse. Der er også mange andre unge, der interesser sig for fx skak. Måske det kunne være en ide at se om der er en klub i nærheden af dig, eller måske du kan finde et fællesskab via nettet?

Gudskelov er vi ikke alle ens, selvom det kan være rart at have følelsen af at være med i et fællesskab. Nogle gange må vi bare lede efter dette fællesskab udenfor vores normale vennekreds. Du lyder som en fantastisk dreng, med mange sunde interesser og det handler måske også om at acceptere det er ok vi ikke alle er ens. Du er unik på din måde.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.