Brev
Anderledes
Jeg er ked af det pt,
ikke fordi jeg ikke har nok venner vel..
Jeg har bare den følelse af at jeg er ikke venner med nogen på den måde, og at jeg er anderledes end alle andre..
Jeg har atypisk autism og går op i skak programmering
jeg spillede fuldtid UNO i 1 år
ehm bordfodbold og 1000 andre interesser..
Og ingen jeg kender er ligesom mig,
jeg er for mig selv og jeg føler at den eneste tid jeg kan være mig selv og snakke med folk, være oprigtig osv hvor min atypisk autism ikke tager over, er hvor jeg bare er fuld ikk..
Og jeg vil ikke være fuld heletiden,
jeg vil ikke bære den her aggression heletiden af at være alene.
Jeg er okay med at være anderledes ikk?
Jeg har bare absolut intet tilfælles med nogen,
eks går jeg også til boksning og ingen jeg kender går op i det som jeg gør.
Jeg vil ønske at jeg slipper for den her pinsel af at ikke kunne være sammen med nogen eller snakke om noget pga, jeg er bare så anderledes på alle punkter.
Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver til jer men jeg har brug for at komme ud med mine følelser nogen gange, i stedet for at slå på ting som jeg gjorde i går..
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Hvor er det godt, at du har skrevet her, selvom du ikke helt ved, havd du vil have ud af det. Men det er ofte rigtig rart at få sat ord på sine følelser, nogle gange kan det være en hjælp i sig selv.
Det lyder som om du føler dig lidt ensom, selvom du egentlig har venner og nogle gode interesser. Men som jeg kan forstå dig, føle du dig anderledes og har derfor svært ved at danne dybe gode venskaber.
En del af det at have autisme er, at man kan have det svært i sociale sammenhænge. Jeg tænker; at det muligvis er din diagnose, som er med til at give dig denne følelse af ensomhed. Altså, dette er ment som en forklaring på hvorfor, du kan opleve det som du gør.
Du skriver, at du mangler venner med de samme interesser som dig og som minder om dig selv. Måske kunne du få nogle gode og nye venskaber, ved at finde grupper for børn og unge med autisme. Altså prøve, at finde andre på din alder, som står med nogle af de samme udfordringer som dig, måske kan du med dem finde et fællesskab, som du beskriver, du ellers har svært ved at finde.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du føler du bedst kan være dig selv og at din autisme ikke tager over, når du er fuld. Men heldigvis har du ikke en lyst til hele tiden at være fuld. Jeg tænker på, om du mon kan lære at blive mere afslappet i sociale sammenhænge. Så du kan få den samme følelse uden alkohol. Det tror jeg godt at du kan, men det tager nok noget tid og meget øvelse, før det helt lykkes.
Jeg kan læse du har mange og gode interesser, fx skakprogrammering, bordfodbold og boksning. Det er rigtigt, det er ikke alle der deler disse interesser, men jeg tænker om du til boksning, måske kunne danne nogle venskaber, hvor I også kan ses i fritiden. Her har I jo en fælles interesse. Der er også mange andre unge, der interesser sig for fx skak. Måske det kunne være en ide at se om der er en klub i nærheden af dig, eller måske du kan finde et fællesskab via nettet?
Gudskelov er vi ikke alle ens, selvom det kan være rart at have følelsen af at være med i et fællesskab. Nogle gange må vi bare lede efter dette fællesskab udenfor vores normale vennekreds. Du lyder som en fantastisk dreng, med mange sunde interesser og det handler måske også om at acceptere det er ok vi ikke alle er ens. Du er unik på din måde.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen