Brev
Alt for mange tanker
Hej brevkasse…
jeg er en pige på 14 år.
Jeg skærer i mig selv ca. Hver 6 dag, og her på det sidste er det begyndt at blive mange flere snit og langt dybere end før.
Har gjort det siden min 12 års fødselsdag hvor jeg tog en saks og skar 4 snit på oversiden af min arm. Det så mine forældre og de blev meget kede af det, men jeg fik overbevist dem om at jeg kun gjorde deten enkelt gang og at vi ikke skulle gøre noget ved det, fordi jeg blev så overvældet af hvor voldsomt de reagerede.
Nu har mine forældre ændret sig meget, min mor er flyttet til langt væk selvom mine forældre ikke er skilt og min far arbejder hele tiden.
Jeg har det af helvedes til og tænker kun på at cutte og selvmord.
Jeg sover næsten ikke om natten, hver aften ligger jeg og tænker hvert eneste ord jeg har sagt i læbet af dagen igennem og synes at det hele er forkert. Sover maks 2 timer.
Jeg rider hver dag, og elsker heste over alt på jorden, har dog ikke min egen.
Vil ikke bo hjemme mere, skændes med mine søskende, min mor er skredet og min farser ingenting… det er kaos..
hvad skal jeg gøre?
Er ked af de hele tiden men kan ikke snakke med mine forældre… har ingen veninder.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige pige
Jeg kan sagtens fornemme, at du ikke har det godt. Det lyder som om, at du er meget alene med dine tanker og følelser og selvfølgeligt er det svært. Alle har brug for, at tale med andre om hvordan man har det. Derfor er det så godt, at du har skrevet herind, det fortæller mig, at du har et ønske om, at tingene skal blive bedre.
Det er vel nok godt, at du har din ridning - dyr kan være rigtig gode til, at lytte og gøre én i bedre humør. Samtidig er det dejligt, at kæle med dem og mærke deres varme. Det lyder som om, at det er dit frirum.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får hjælp af nogle voksne. Det er alt for meget, at stå alene med. At cutte er en alvorlig ting, og det skal du hjælpes ud af. Når man har det dårligt finder man veje til, at få det bedre. At cutte hjælper "lige nu og her", men sjældent på den lange bane - hvilket du sikkert har opdaget.
Du skal tale med én eller flere voksne om din situation - helst dine forældre, selvom du skriver, at det har du ikke lyst til. Ellers kan det være en bedstemor, en moster, en lærer, din ridelærer, eller en hel anden. Det er vigtigt, at du får den hjælp som du har brug for. Du skal sikkert forbi lægen, sammen med en voksen. Og måske skal du videre til en psykolog som kan hjælpe dig til, at finde andre handlemuligheder end at cutte.
Jeg vil foreslå dig, at skrive dine tanker og følelser ned på et stykke papir. Det kan danne et overblik for dig, og måske kan du se et mønster i "hvornår trangen opstår" eller hvornår tankerne bliver svære.
Dine forældre vil sikkert gerne vide hvordan du har det, selv om de måske også bliver forskrækket. De fleste forældre er interesserede i, at deres børn har det godt og trives. Nogen gange skal de også have hjælp til, at indse, at der er noget galt.
Hvis du ikke har mod på, at tale med dine forældre alene, kan du spørge en anden voksen om de vil deltage i snakken. Du kan også henvende dig på kommunen i den anonyme ungerådgivning, her kan man komme og tale, uden at det bliver registreret nogen steder. De kan fortælle dig om, hvilke muligheder du har. Du finder deres adresse og åbningstider på kommunens hjemmeside.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med dine forældre eller andre voksne - og håber, at du snart får det bedre. Det fortjener du.
De bedste hilsnker fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.