Alt for mange problemer

Hej,

jeg har aldrig rigtig tænkt over at skrive her ind. Men nu er jeg sådan lidt alene og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg er meget ked af det.. Hele tiden. Jeg har flere gange før fået af vide at jeg havde en depression. Jeg er ked af alt.

Jeg plejede at have venner, de har nu skubbet mig væk.

Jeg havde et godt forhold til min famile, jeg hader dem. Og jeg får tit afvide af en af mine søskende at jeg burde dræbe mig selv.

Det værste er at jeg virkelig, virkelig faktisk gerne ville ende det her nu. Jeg kan ikke komme i tanke om EN eneste god ting. Alt er ramlet sammen.

Jeg går til psykolog, men det hjælper mig ikke.

jeg fortæller min far at jeg gerne vil dø, man han gør ikke noget. Og når jeg prøver at snakke med min mor siger hun at jeg skal sige det til min psykolog i stedet.

Forresten skred min mor fra os andre for ca et år siden,men det er en anden historie.

Jeg skal starte i skole om 4 dage, i 10 klasse. Jeg har egentlig ikke lyst til det men jeg bliver nød til det.

Jeg er så vred. Please hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det stærkt af dig, at du tør bede om hjælp, når du har det dårligt. Når jeg læser dit brev, ser jeg en pige, der faktisk gerne vil have det bedre og en pige, der forsøger at bede hjælp, fx når du fortæller din mor og far om dine selvmordstanker. Det er meget modigt gjort – og det er første skridt på vejen til at få det bedre. Det må du ikke stoppe med!

I dit brev fortæller du, at du går til psykolog, men at du ikke rigtig føler, at det har hjulpet – i hvert fald ikke endnu. Jeg ved ikke, hvor længe du har talt med psykologen, men de fleste har brug for at have et længere forløb hos psykologen, før de kan mærke, om det hjælper. Derfor håber jeg, at du vil fortsætte med at tale med psykologen, for måske kan hun/han være med til at hjælpe dig på vej. Hvad tænker du om det?

Noget af det, som jeg særligt lægger mærke til i dit brev, er, at du beskriver dig selv som ”lidt alene” og ”meget ked af det”. Ensomhed er desværre en følelse, som mange kender til, men som vi alligevel ikke er så gode til at tale om. Måske er det fordi, der er mange, der har svært ved at fortælle om følelsen eller også kan det være fordi, omgivelserne har svært ved at forstå følelsen. Det er måske noget, som du selv kan nikke genkendende til, fx når du prøver at fortælle, hvordan du har det til dine forældre?! Det er rigtig trist, for det er faktisk en følelse, som mange af os kommer til at opleve i løbet af vores liv..

Derfor synes jeg, det er flot, at du tør og kan sætte ord på nogle af dine følelser. For at komme ud af "ensomheden", er det vigtigt, at man taler om det, fx med sin familie, venner og måske også en professionel voksen, fx psykolog, for når man får sat ord på sine følelser, er det lettere at gøre noget ved dét, der gør én ked af det.

Selvom du ikke glæder dig til at starte i 10.klasse, så kan det være en rigtig god mulighed for at lære en masse nye og forhåbentlig søde mennesker at kende. Måske kan du overveje at fortælle din klasselærer/kontaktlærer, hvordan du har det, så han/hun kan være lidt mere opmærksom på dig og måske også hjælpe dig med at få nogle relationer til nogle af de andre, som du skal gå i 10.klasse med. Det kan fx være ved at sørge for, at du kommer i nogle gode grupper med nogle personer, som du måske også kan få en relation til uden for skolen. Men før de kan hjælpe dig, så bliver du nødt til at fortælle, hvordan du har det. Det kan du jo overveje, om du har lyst til at prøve..

En anden ting, som jeg også lægger mærke til, er dit forhold til din familie. Det lyder til, at I har været igennem en svær periode, så derfor skal I måske også have lidt hjælp til at komme videre som familie. Du kunne måske fortælle dine forældre eller din psykolog, at det gør dig ked af det, når du fx oplever, at dine søskende taler grimt til dig eller når du oplever, at din far ikke lytter til dig, når du fortæller ham, hvordan du har det (at du ikke ønsker at leve). Måske kunne I tale om, hvad du ville ønske, at din mor og far gjorde, når du fortæller dem, hvordan du har det. For det lyder som om, de skal have noget hjælp til at forstå dig – og dermed også lære at hjælpe dig bedst muligt. Måske ved de slet ikke, at du faktisk ikke føler, at de hjælper dig lige nu?!

Jeg håber, at du har fået troen på, at du har ret til et godt liv – og at det ikke er umuligt. Derudover håber jeg også, at du fået et par ideer til noget, du kan prøve. Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

De varmeste hilsner - og god skolestart.
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.