Brev
Alt for eget at se til
Hej Børnetelefon
Jeg har problemer med at der sker alt for meget på samme tid og jeg kan ikke håndtere det hele
Jeg har skiftet skole , jeg har slået op med min kæreste og mine forældre skal skilles jeg tænker kun på min eks-kæreste og hun har nogle problemer sim jeg gerne vil hjælpe med men hun ignorere mig også tænkte jeg om det var en ide at kontakte hendes forældre og spørger om jeg kunne gøre noget for hjælpe og snakke med dem om det hvad mener i? Og nu føler jeg mig helt alene og jeg har skåret i mig selv og gider ikke leve mere
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Jeg tænker, at mængden af svære ting i dit liv er blevet for stor. Meget af det, der er sket i dit liv, har du ikke indflydelse på – og ingen forventer at du skal kunne ‘håndtere’ udfordringerne alene. Ingen kan forvente, at du skal kunne overskue og klare alting selv.
Man er afhængig af familie, venner og andre mennesker. Sammen med dem kan man bedre kommer igennem de svære ting.
Når man føler sig nedtrykt tænker man let, at man sidder fast og ingen ting kan gøre: Men du kan faktisk gøre flere ting for at håndtere udfordringerne. Men du bliver nødt til at starte i et hjørne og arbejde dig frem – sammen med de mennesker, der er tæt på dig, og som du kan få fat i. Faktisk er du allerede startet på det, for du har skrevet ind til mig.
Nu ved jeg ikke, om du har forældre, du kan tale med? Måske har de ikke det store overskud midt i skilsmissen. Men det er ikke dit job at ‘beskytte’ dine forældre. Selvom de lige nu er i en skilsmisse, så kan de godt klare at høre på dig. De allerfleste forældre vil rigtigt gerne kende til, hvis deres barn havde selvmords-tanker. For på den måde giver du dem chancen for at hjælpe dig.
Måske tænker du, at de ikke vil forstå dig? Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at de allerfleste mennesker har haft det rigtigt svært på det tidspunkt i deres liv. Derfor er der stor sandsynlighed for, at de genkender dine følelser. Ligesom jeg genkender de ‘sorte tanker’, når jeg læser dit brev.
Måske føles det helt umuligt at tage fat i dine forældre lige nu. Så er det måske i stedet muligt for dig at tale med en god bedsteforælder eller tante? De voksne omkring dig skal vide, at du ikke har det godt. Kun med den viden, kan de støtte dig  – og måske være med til at starte små ændringer, der kan være med til at løse op for problemerne. Ingen kan håndtere sine problemer helt alene.
Mennesker vil som regel gerne hjælpe, hvor de kan. Ligesom du gerne vil hjælpe din ex-kæreste. Men det kræver, at du er modig og afslører lidt af dine tanker og følelser. Hvad har du at tabe?
Måske føles det rarest for dig at starte med et mindre skridt. Du kan ‘øve’ dig i at tale anonymt om de svære ting i dit liv ved at tale med en helt fremmed. Kender du http://Headspace? Her kan du tale med den samme rådgiver flere gange. Han eller hun kan måske kan måske tale med dig om, hvordan du får fat i andre voksne omkring dig?
Du kan også bruge os – vi vil gerne høre lidt mere om alle de ting, der føles som et pres for dig. Vi kan bedre komme med ideer og forslag, når vi har flere oplysninger.
Måske kan du også fortælle os lidt mere om din ex-kærestes problem, og hvorfor hun ikke vil lade dig hjælpe hende? Det er nemmere at svare på dit spørgsmål,  hvis vi ved lidt mere (for eksempel hvorfor hun mon ignorerer dig?). Du kan ringe på tlf. 116 111.
Du skriver, at du ikke kan håndtere det hele. Det skal du heller ikke – ingen kan forvente, at du klarer alting selv. Det er godt gjort af dig, at du nu har taget det første skridt og afsløret lidt af dine tanker for mig.
For så får jeg muligheden for at sige til dig, at alting bliver bedre. Du vil komme igennem denne periode, ligesom andre unge, der har haft det svært. Det er noget, jeg ved. For jeg har set det så mange gange. Du vil finde din vej frem.
Kontakt os igen, hvis du får behov.
Kærlig hilsen BørneTelefonen