Alt er for meget.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”Mig”

Tak for dit brev, hvor du på en utrolig fin måde beskriver, hvordan du har det. Jeg tænker at du er meget modig at du deler dine tanker med mig og jeg synes det er flot at du er så dygtig til at beskrive din situation.

Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at tænke at du stiller utrolig høje krav til dig selv. Som jeg læser det, får du flotte karakterer og er tilmed blevet erklæret uddannelsesparat til gymnasiet. Det er meget flot og du har grund til at være stolt af dig selv. Alligevel oplever du at du ikke er god nok. Jeg tænker at du er god nok, men jeg tænker også at du ligesom mange andre unge ligger under for et stort pres. Når man er 15 år, er der så mange valg og beslutninger, der skal tages og det kan føles helt uoverskueligt. For mig lyder det som om de negative tanker og behovet for at skade dig selv, dukker op når du er presset enten på skole-, familie- eller vennefronten. Hvis det også er på disse tidspunkter, du oftest oplever det, tænker jeg at du skal blive nysgerrig på hvordan du kan være med at ændre disse situationer. Kan du tale med dine forældre om at jeres skænderier og deres stress presser dig? Kan du hjælpe dig selv ved at spørge mere ind til skoleopgaverne således at du ikke oplever følelsen af ikke at kunne finde ud af det? Kan du snakke med din søster om, at I skal passe på hinanden og støtte hinanden i stedet for at komme til at sige hårde ord? Måske har du selv andre forslag til hvordan du på en nysgerrig måde, kan hjælpe dig selv når tankerne griber dig?

Jeg bliver bekymret, når du skriver din far ind imellem er voldelig. I Danmark er det ulovligt, at slå eller på anden måde være voldelig overfor ens børn. Det påvirker på mange måder, ikke mindst i forhold til troen på en selv, hvis vold er en af måderne man bliver mødt på. Jeg håber derfor, du igen vil tage fat i den lærer du tidligere har talt med, så læreren kan hjælpe med at få snakket med din familie, så du kan føle dig tryg og få overskud til at udvikles. Du er teenager, som er en tid, med mange forandringer, både fysisk og psykisk. Det er helt normalt at opleve flere uoverenstemmelser hjemme, da humøret kan svinge og man er igang med at udvikle sig fra barn til voksen, hvilket også gør man har flere holdninger til mange ting i livet, mon du kan nikke genkendende til dette?

Når du skriver at tankerne om selvmord bliver så kraftige at du søger information om det på nettet, bliver jeg oprigtig bekymret for dig. Jeg tænker det er rigtig flot at du tidligere har haft mod til at tale med din lærer om nogle af de ting der er svære. Ud af det du skriver, læser jeg mig også til at hun tog dig alvorlig og gerne ville hjælpe. Hvis hun fortsat er en du har tillid til, synes jeg at det er en god ide at tage fat i hende igen. Hvis det virker rigtig, kan du måske vise hende dit brev og mit svar. For nogle kan det være mindre svært at vise brevet i forhold til selv at fortælle om det der fylder. Hvis du ikke tænker hun er en mulighed, kan du overveje om du skal tale med skolens sundhedsplejerske eller din læge. Jeg tænker i hvert fald at du er nødt til at tage dine tanker og følelser alvorlige for på den måde at hjælpe dig selv med at opbygge et bedre selvværd og finde en strategi for hvad du kan gøre når de negative tanker griber dig.

Måske kender du foreningen Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser. Hvis du har lyst, kan du læse mere om foreningen på deres hjemmeside (www.lmsnyt.dk). De yder rådgivning og støtte til mennesker, der ligesom dig kæmper med tanker om selvskade og selvmord.

Du fortæller om hvordan det, at du er lidt yngre end de andre fra din klasse, påvirker dig i dagligdagen og giver dig en bekymring for gymnasietiden. Det virker til du fagligt er godt med, men som du også er inde på, handler det også om psykisk at føle sig klar. Jeg kommer til at tænke på, om du måske kunne overveje at tage et år på efterskole inden du begynder i gymnasiet? Det at gå på efterskole, kan være en måde at styrke dit selvværd, modnes psykisk, komme lidt væk hjemmefra og måske ad den vej føle dig mere klar til gymnasiet om et års tid? Hvad tænker du om den ide? Måske du kunne tage en snak med dine forældre og/eller med skolens studievejleder?

Derudover er du naturligvis også altid velkommen til skrive ind på børnechatten eller ringe til børneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte og rådgive, så du får den hjælp du har brug for og krav på.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.