Brev
Alle hader mig…
Hej bb.
Jeg har gået på min skole i 3 år og jeg går i 5. Klasse nu. Jeg føler at alle hader mig og sådan har jeg haft det siden 3. Klasse. Jeg har aldrig rigtig haft nogle venner fra min skole, selvom jeg har én men hun gider aldrig at være sammen med mig, når jeg spørger hende. Jeg har altid været “hende den mærkelige” så der er ikke rigtig nogen der gider være sammen med mig…
Jeg kom også i puberteten som 9 årig og det er jeg også blevet mobbet med. Da jeg var 10 år fik jeg menstruation, så da vi skulle have svømning, sagde jeg det til min lærer men hun troede ikke på mig, så jeg skulle være med… Da vi så var i omklædningsrummet, nægtede jeg at klæde om, så jeg tog hjem. Så efter den episode hader min svømmelære mig også… Fedt…
Er også begyndt at cutte i mig selv, men det er der ikke nogen der har opdaget endnu… Har spugt min mor mange gange om jeg må flytte skole og hun har sagt ja, men det bliver bare aldrig til noget.
Håber virkelig at i kan hjælpe mig…
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg forstår godt, at du har fået nok af at have det på den måde. Det er slet ikke i orden, at du skal føle, at alle hader dig - og at de voksne ikke gør noget ved det. Ved dine lærere mon, hvordan du har det?
Det er faktisk også sådan, at dine lærere har pilgt til at hjælpe dig og til at sørge for, at også du trives i klassen og ikke bliver mobbet. Der er en lov, der siger, at alle skoler skal have en plan mod mobning, så de SKAL hjælpe de elever, der ikke har det godt i klassen eller på skolen. Derfor tænker jeg, at det ville være en god ide at snakke med en lærer om, hvordan du har det. Måske kan tingene ændres på din skole, så du kan blive glad for at gå der.
Jeg kan dog også godt forstå, at du har tanker om gerne at ville skifte skole, og det er også rigtig godt, at du har snakket med din mor om det. Ved hun mon, hvordan du virkelig har det, og hvorfor du gerne vil skifte skole? Det må være frustrerende for dig, at du har spurgt hende, men ikke føler, der sker noget. Men måske er hun ikke helt klar over, hvor meget det fylder for dig, og hvor meget det egentligt påvirker dig?
Det kan være svært at fortælle andre om, hvordan man har det. For nogle kan det være nemmere at skrive det i et brev. Hvordan mon du har det med at dele dine tanker og følelser med andre? Hvis du også synes, det er svært, kan du for eksempel vise din lærer eller din mor dit brev og måske også mit svar. Kunne det være en mulighed for dig?
Det kan også være, at der er andre voksne, der kan hjælpe dig. Det kan fx være en pædagog, en nabo, en moster, en mormor eller en helt anden. Det vigtigste er, at du ikke står alene med dine problemer, men får delt det med nogle voksne, som kan hjælpe dig.
De kærligste hilsner og knus fra BørneTelefonen