Alene i gymnasiet

Jeg går i 2g på gymnasiet i en egentlig rigtig god klasse med godt sammenhold, problemet er bare der ligesom er 4-5 grupper i klassen, og jeg er ikke rigtig med i nogen gruppe…

Jeg har godt nok nogle få men ret gode venner uden for skolen, men ikke nogen jeg ses med så tit, og føler mig også lidt alene i skolen.

Mit største problem er egentlig vi tit får gruppeafleveringer og der har jeg aldrig nogle at være sammen med, det nok lidt min egen skyld jeg er altid sent ude til at finde en gruppe, men jeg tager en aflevering af gangen, der er aldrig nogen der spørger mig så det altid mig der spørger ud i hele klassen om der er en gruppe jeg kan være med i, men jeg føler mig altid som et problem

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Jeg kan godt forstå, det ikke er rart for dig at føle dig alene i din gymnasieklasse.

Du beskriver, at din klasse egentlig er god og med et godt sammenhold, men at der alligevel er gruppeopdelinger, og at du ikke rigtig er med i en af dem.

Jeg kan godt forstå, at det er en virkelig ubehagelig situation. Og jeg hører også fra mange andre, at særligt gruppeafleveringer kan være nervepirrende, hvis man ikke altid har nogen, man ved, man kan være i gruppe med. Derfor synes jeg også, det er enormt flot, at du til trods spørger ud i klassen om, hvilken gruppe du kan komme med i.

Jeg tænker ikke, at det er din egen skyld, bare fordi du er sent ude i forhold til at finde en gruppe til gruppeafleveringer. Det er også forståeligt, at du måske udsætter det lidt, hvis du ikke synes, situationen er rar. Det er en meget normal reaktion.

Det er et fælles ansvar for alle i klassen, at I alle er med og har det godt. Det er faktisk også skolens og lærerens ansvar, at sørge for at  du ikke skal føle dig alene, udenfor eller som et problem i klassen.

Jeg tænker derfor, om du måske kan tage en snak med en af dine lærere om, hvordan du har det med gruppeafleveringerne? Måske der kan gøres noget for, at grupperne laves på forhånd eller aftales i fællesskab i klassen?

Når du beskriver, at klassen egentlig er god, tænker jeg også på, om der mon er nogen fra klassen, du egentlig har det meget godt med? Måske du kan bruge mere tid med nogen fra klassen og på den måde føle, at du kommer ”mere med” og ikke føler dig alene. Hvis de går til en fritidsaktivitet, kan du overveje, om det også er noget for dig? Eller måske de har nogle interesser, som også er noget for dig, og I kan dele sammen?

Har du snakket med dine gode venner uden for skolen om, hvordan det er i din klasse? Måske de også nogen gange har lignende oplevelser?

Jeg håber, du kan finde en vej til at føle dig mere som en del af din klasse.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.