Brev
Afhængig
Jeg er en dreng på 13 år og jeg er afhængig af LOL. Lol har nærmest overtaget mit liv.
Jeg har haft flere venner og kærester men ingen af demblev lang tid pga LOL. Tit ville de spørge om de kunne komme over men hver gang ville jeg sige jeg kan ikke idag. Sandheden er at jeg bare skulle spille.
Når min mor ville tage min computer ville jeg skrige og græde. Mit værelse ligner lort. Jeg er meget usocial og taler ikke så tit med andre end dem jeg spiller med. Jeg er nok mest en teemo main.
Folk siger tit han er op og klam men jeg siger bare holdkæft. Det er måske også lidt grunden til at jeg ikke har nogen venner.
Jeg spillede 8 timer og dagen og har skåret det ned på 6 timer jeg er meget stolt over det og har også fået en kæreste men hun bor i Tyskland. Vi mødte hinanden på omegle. Hun spørger om vi ikke snart skal mødes.
Pls svar og hjælp mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for brevet. Der er mange unge i din alder, der kan opleve at computerspil nærmest overtager det hele, og det kan gå rigtig hårdt ud over venner og fritid. Hvor er det flot, at du selv kan beskrive, hvordan det har haft betydning for venskaber, kærester og konflikter derhjemme.
Jeg synes, at det lyder rigtig godt, at du har indset, at du gamer for meget. Det er jo en god start. Næste trin er at finde ud af nogle måder at skære ned på. Jeg tænker, at du kunne starte med at tale med dine forældre og fortælle, at du faktisk synes, at det er svært at lade være med at spille. Og at du godt kunne bruge noget hjælp. Vis dem evt. dit brev til BørneTelefonen, for der får du jo sagt det hele.
Så kan I evt. starte med at lave en ugeplan, hvor du har nogle spilletidspunkter. De andre fritidsrum kan I så tale om, hvad I skal fylde ud med. Måske kunne du begynde at gå til et eller andet? Badminton, parkour, tegning, guitar eller hvad ved jeg.
At danne venskaber, relationer og fællesskaber online, kan være en rigtig god ting. Men online-gaming har ofte nogle miljøer, der kan være lidt nedtrykkende at være i for længe. Som for eksempel det du fortæller med, at folk taler ned til dig, fordi du spiller Teemo. Sådan er mennesker som regel ikke i virkeligheden. Online siger man ofte ting, som man aldrig ville gøre ansigt til ansigt. Derfor er det rigtig vigtigt, at man ikke bliver fanget i de her miljøer som de eneste - dvs. som de eneste mennesker, som man hænger ud med. Giver det mon mening?
Mht. pigen du mødte på Omegle, så tænker jeg også at det er noget, du skal fortælle dine forældre om. At mødes i virkeligheden, med en man har mødt online, er aldrig helt sikkert. Så der er andre, der skal vide, hvad du laver, hvis I beslutter at mødes.
Jeg håber, at mit svar kunne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre, og til få talt med nogen om dit LOL-problem.
Mange hilsner,
BørneTelefonen