Vold i familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det bare stærkt, at du er kommet frem til den konklusion, at du fortjener bedre og gerne vil have hjælp. Men man behøver ikke at fortjene hjælp, det har du ret til at få – ligesom omsorg og tryghed. Med alt den fysisk og psykisk vold, du skriver, så kan jeg godt følge dig i at, at det nok har givet dig en følelse af, at have det godt og få hjælp er noget man skal gøre sig fortjent til.  Det er en ret du har, så det er stærkt at du skriver. At skrive herind er også et skridt i retningen af, at få et bedre liv.

Det må have været  lidt af en overraskelse med de opdagelser, som du har gjort dig om din opvækst. Ofte er det først når man spejler sig i andre, at man finder ud af, at det er noget galt. Og det er helt almindeligt, at du har haft det på fornemmelsen. Og nu har du tanker om at tale med en lærer, netop fordi du åbnede op overfor andre, som du var tryg ved, og som lyttede og ville dig det bedste. Det må have været et stort skridt for dig, at fortælle det? Og jeg vil give dem ret i, at det er vigtig, at du taler med en god voksen; lærer, andre gode voksne eller os her på BørneTelefonen.

Alle børn i Danmark har ret til en tryg opvækst uden hverken psykisk eller fysisk vold – desværre er det ikke alle, der får det.

For at svare helt konkret på det du spørger om: En lærer har skærpet underretningspligt og det betyder, at de skal fortælle kommunen, hvis de hører, at børn bliver slået eller bliver behandlet dårligt hjemme. Det er for at du kan få hjælp og din familie kan få hjælp.

Kommunen, en rådgiver eller sagsbehandler, skal herefter først snakke med dig om de ting, som din lærer har fortalt kommunen. Når det er vold, man er udsat for, så skal kommunen tale med barnet først og sikre sig, at man ikke bliver udsat for mere vold. Ud fra den snak I har, så skal det undersøges nærmere for at finde den bedst mulige indsats for at hjælpe dig og din familie.

Ved mødet med kommunen har du ret til at have en bisidder med. Det kan være en lærer, en anden voksen eller en bisidder fra BørneTelefonen. Du kan læse mere om vores gratis bisidder til børn og unge, som står på din sider og er din bisidder: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/

Du er også  velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, så snakker vi mere om det og hjælper dig med at få en bisidder.

Grunden til at det er godt at fortælle det videre er, at du fremover ikke kun skal overleve, men også leve. Du kan vise din lærer vores breve, det kan ofte gør det nemmere. Jeg er sikker på, at du ikke overdriver. Uanset hvad, så du har du ret til at få hjælp og får det bedre. Det kan være svært at tro på, men børn har ret til at blive passet på og få omsorg.

Dine forældre har brug for hjælp til, at være forældre på en anden måde. Dine små søskende har brug for, at deres opvækst bliver anderledes. Du har brug for hjælp til at hele, og komme videre med dit liv på en ny måde.

Når du skriver herind tolker jeg det som, at du gerne vil noget andet. Det er vigtigt, at du har en eller flere voksne ved din side som kan støtte dig. Og dine nye venner, tænker jeg også er en god støtte for dig.

Jeg vil råde dig til, at tale med din kontaktlærer/lærer. På skole har de mødt mange unge med lignende opvækst. De ved hvad de skal gøre og har mange erfaringer, ellers er de også velkommen til at ringe til os på 35 55 55 59.

Du kan også kontakte vores bisidderafdeling 35 55 55 59 #2 og få en snak. De er vant til mange forskellige problemstillinger og hjælper dig med, at sikre dig dine rettigheder. De snakker med dig, inden et møde med kommunen, hjælper dig med at dine rettigheder respekteres og du blive hørt i sagen. De kan også gå med til mødet med kommunen.

Jeg vil ønske dig nogle gode snakke og håber du finder en løsning, som passer helt perfekt til dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job