Brev
Veninde på efterskole
Hej.
Jeg er en pige som skal starte på efterskole efter sommerferien, og det skal min bedste veninde også, men på forskellige efterskoler.
Mit problem er at den efterskole min bedste veninde skal på, skal min ex bedste veninde også på. Vi er ikke venner mere i dag men vi var bedste venner da vi var små. Vi snakker heller ikke mere sammen og jeg er faktisk lidt sur på hende.
Min nuværende bedste veninde og min ex veninde er begyndt at snakke sammen. Det irriterer mig bare. Jeg vil ikke lyde ond, men jeg er ikke så vild med ideen at de skulle blive veninder.
Jeg har overvejet at sige det til min bedste veninde, at jeg ikke er så vild med at de snakker sammen, men jeg kan heller ikke være det bekendt at sige at de ikke kan være venner pga mig.
Men tanken om at de skulle blive venner irriterer mig. Jeg vil på en måde ønske at de ikke kunne lide hinanden.
Min bedste veninde ved godt at jeg har et stramt forhold med min ex veninde.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare lade det ligge?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du har det svært med, at din bedste veninde måske bliver gode venner med din tidligere veninde. Venskaber er ikke helt nemt, og vi danner forskellige venskaber hele livet – nogle venner møder vi som helt små børn og har med os hele vejen til voksenlivet, og andre slipper vi før.
Som du selv skriver, så kan du ikke rigtig tillade dig at bestemme, hvem din veninde må være venner med. Du kan godt fortælle, hvordan du har det med situationen, men det skal komme fra hjertet – hvis det giver mening?
Du skal fortælle hende, hvorfor du har det svært med situationen, og hvordan det får dig til at føle.
Det er her, du først skal tænkte det hele godt igennem. Hvorfor går det dig på, at de to snakker sammen? Er det fordi, du er bange for at miste din bedste veninde, og hvad er det din tidligere bedste veninde gør, siden det går dig på?
Du skriver at tanken om, at de bliver veninder irriterer dig, og du ville ønske de ikke kunne lide hinanden – men hvorfor? Hvad ligger der til grund for at du bliver irriteret?
Har du overvejet måske at skrive til din tidligere bedste veninde? Du skriver nemlig, at du er lidt sur på hende, og det kunne jo være, I kunne løse problemet?
Mit råd til dig ville være at skrive dine tanker og følelser ned i et brev, som du selv beholder. Så har du måske muligheden for at finde frem til, hvorfor det går dig så meget på. Dernæst ville jeg faktisk råde dig til at tage en snak med både din tidligere veninde og din nuværende. Det kan godt være svært at få sagt, så hvis det er, så skriv det ned i en sms eller på et stykke papir.
Mon det også kunne være en idé at forsøge at fjerne fokus fra, om de to mon bliver veninder, og så være fokuseret på, at du og din veninde skal udvikle jeres venskab, og det I har sammen? Lave en masse hyggelige ting sammen her i foråret og sommeren, så I bliver ved med at have et stærkt bånd.
Jeg får her til sidst også lyst til at sige, at jeg synes, du skal huske at glæde dig til dit eget efterskoleophold. Mon ikke du møder en masse søde mennesker, som måske også bliver nye venner, du kommer til at have i lang tid – måske hele livet?
Jeg håber, at mit svar har sat nogle tanker i gang hos dig, og at du har mod på at snakke med dem begge, så du ikke skal gå og være bekymret eller irriteret, når du starter et nyt kapitel i dit liv til sommer.
Du er velkommen til at ringe på tlf. 116111 eller skrive herind til BørneTelefonen, hvis du føler, du har brug for flere råd.
De kærligste kram BørneTelefonen.