ved ikke

hej jeg er en pige på 15 år

jeg har altid spis normal men du spiser jeg næsten ikke noget

og læren på min efterskole spurg om jeg har spiseforstyrrelse jeg siger nej

og siden har jeg ikke spist noget mad de siste 3 dage har jeg kun drukket vand

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Det lyder ikke så rart, at du ikke har spist noget i snart 3 dage. Der kan være mange årsager til, at man i en periode ikke har lyst til at spise. Hvis man har været syg, er ked af det, har kærestesorger eller måske tit har ondt i maven, så kan man have mindre lyst til at spise. Har du mon selv tænkt over, hvad din grund er? Og om der er en grund?

Jeg tænker, at din lærer på efterskolen spørger dig om, du har en spiseforstyrrelse, fordi din lærer er blevet lidt bekymret for dig. Det er ikke ensbetydende med, at man rent faktisk har en spiseforstyrrelse. Det virker til, at du har en virkelig god efterskolelærer, som lægger mærke til dig. Tænker du mon også det?

Hvis nu du finder årsagen til, at du ikke har så meget lyst til at spise, så kan det være en god ide at snakke med nogle om det. Det kunne fx. være din efterskolelærer? Eller dine forældre. Det bestemmer du helt selv, men det er vigtigt, at du taler med en voksen om det.

Som du måske ved, så er det vigtigt for kroppen at få mad og drikke. Ellers kan den ikke fungere særlig godt. Man kan fx. opleve at blive mere træt, have svært ved at koncentrere sig, blive lettere sur og måske endda også blive ked af det. Derfor håber jeg, at du i ventetiden på mit svar igen har fundet lysten til at spise.

Hvis du endnu ikke har fundet lysten til at spise, eller har brug for hjælp til hvorfor du ikke kan spise, så skriv endelig ind til os igen. Så hjælper vi dig gerne på 116111.

Men husk, der er en lærer på efterskolen, som gerne vil hjælpe dig. Måske er det nu, at du skal snakke med læreren om det?

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job