Utryghed og ensomhed på efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Det lyder jo overordnet som om det er en rigtig god efterskole du går på, hvor du får gode karakterer og synes timerne er spændende. Til gengæld lyder det ikke til at efterskolelivet lever op til dine forventninger om sammenhold og om at få venner for livet. Det kan jeg godt forstå gør dig usikker og i tvivl om, det er det rigtige for dig at være på efterskole

Det må være ret specielt (på godt og på ondt) at være et helt år væk hjemmefra, hvor du for første gang skal stå på egne ben, tage ansvar, bo sammen med nogen - du ikke kender, få nye venner og nye fag og lærere og en hel masse mere. Ligeså spændende som det nok er, ligeså overvældende og udfordrende må det også være. Mon ikke alle der starter på efterskole har det sådan? Jeg tænker også at alle, også de allermest sociale, har perioder hvor de føler sig alene og usikre. Det hører med til at være væk hjemmefra, væk fra sine forældre, kæreste og gamle venner – personer som kender en og bekræfter en i, at man er god nok. Kan du følge mig?

De perioder kan være hårde, især hvis man er en af dem, der tænker meget over tingene og som er god til at mærke efter sine følelser, som jeg fornemmer du er. Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Det at føle sig alene og usikker og komme i tvivl, er (desværre) nogle gange det der gør, at man udvikler sig og kan komme videre. Fordi tvivl gør at man begynder at overveje om man skal gøre noget anderledes. Ligesom du overvejer om du skal stoppe på efterskolen og i stedet gå i 10. klasse derhjemme eller på en E-sport efterskole. Har du mon prøvet at skrive alle tænkelige fordele og ulemper ned ved hver af de tre muligheder?

Hvad end du vælger at starte på en frisk eller blive på efterskolen, hvor du klarer dig godt fagligt, så skal du vide, at der faktisk er mange der godt kan lide stille og generte piger. Det er nemlig ikke alle der har behov for at være sammen med nogle, der altid skal snakke en masse eller lave et eller andet vildt. Det at du føler dig utryg ved nogle af de andre kan måske skyldes, at de også føler sig lidt utrygge ved dig, fordi de ikke kender dig. Har du tænkt over det? Har du tænkt over hvad der skal til, hvis du skulle lære nogen bedre at kende? Måske har I en fælles hobby, samme musiksmag, kan lide de samme serier? Det er vigtigt at du også selv tager initiativ til at mødes med én/nogle af de andre ved f.eks. at spørge om I skulle se en serie sammen, eller lave lektier sammen, eller måske spille et spil. Ville du tage imod den udfordring, hvis jeg spurgte dig direkte?...Jeg ved/gætter på, at der er mange som også har det som dig, og har brug for at være med sig selv ind i mellem.

Det at du har skrevet herind er første skridt på vejen til at få det bedre. Har du fortalt din kæreste, dine forældre eller måske en studievejleder/kontaktlærer på efterskolen om din tvivl og dine overvejelser? Din kæreste og dine forældre kender dig og vil formentlig kunne hjælpe dig med at finde den løsning, der passer bedst til dig? Studievejlederen eller en kontaktlærer på skolen kender til efterskolelivet og ville forhåbentligt kunne hjælpe dig med, hvordan du kan indgå i det sociale på dine præmisser. Hvad tænker du om det?

Jeg håber du har fået nogle ideer til, hvordan du kommer videre, så du kan få hjælp til at finde ud af,hvad der er bedst for dig. Du er jo også altid velkommen til at ringe eller sms’e til os på 116 111, eller skrive til os på chatten, hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job