Tvivl

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det må være mega frustrerende ikke at føle, at man kan gøre noget rigtigt. Og at du har brug for nogle weekendpauser eller pauser, hvor der ikke bliver forventet noget af dig. Det giver rigtig god mening i mine øre. Jeg er ked af du ikke kan få de pauser hjemme. Jeg kan godt forstå du er træt af, at stemningen er sådan.

Samtidig er jeg meget glad for at læse, at de er søde på efterskolen og prøver at hjælpe dig. Ved de på din efterskole, hvordan du har det hjemme? Har du fortalt dem, som gerne vil hjælpe dig, hvordan du har det, sådan som du beskriver det i dit brev? Jeg tænker nemlig, at en måde at få det bedre, og få mere kontrol tilbage, mere overblik, er at fortælle det til nogen.

Det hjælper bare at sige det højt, og at blive hørt af et andet menneske.  Og – som du selv skriver – få noget opmærksomhed. Det har vi allesammen brug for. Også selvom der måske ikke lige er en løsning på tingene, så hjælper det bare at dele det.

Det kan også hjælpe på den måde, at den anden person, kan hjælpe med at skabe overblik over de mange tanker og følelser. Hvad er små ting, hvad er store ting, hvad kunne være små skridt på vejen til, at det bliver bedre. Hvilke skridt har du allerede taget.  For jeg er sikker på du allerede gør mange ting rigtigt. F.eks. det at række ud efter og tage i mod hjælp, det er så sejt gået!

Nogle unge får fortalt, hvordan de har det, ved at vise deres brev og svar til den voksen, som de gerne vil have hjælp fra. Måske kunne det også være noget for dig? Nu ved jeg heller ikke, hvor meget du taler med din kontaktlærer på efterskolen – kender han/hun til din situation? Det kunne være et godt sted at starte.

En anden ting jeg kom til at tænke på var, at det måske kunne være noget for dig at begynde at skrive dagbog? Du kan starte den på din telefon, eller købe en fin bog og skrive i hånden. Men så du har et sted, dit sted, hvor du kan  “komme af” med nogle af alle dine tanker en gang i mellem.

Hvis ikke du før har talt med en professionel omkring din angst eller de ting du oplever hjemme ift. skænderier med din søster eller dine forældre, så kunne det også være en mulighed. Flere kommuner tilbyder gratis psykologhjælp til unge ml. 15-25 år.
Du kan finde din kommune på oversigten her på vores hjemmeside, og se hvordan det er, der hvor du bor: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/gratis-psykologhjaelp-oversigt/

Vi er også altid klar med at lyttende øre og et godt råd her på BørneTelefonen selvfølgelig. Vi er på telefon og SMS på 116 111 eller på chatten på bornetelefonen.dk.

Endnu en gang tak for dit brev, jeg ønsker dig alt det bedste fremover!

De varmeste hilsner

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job