Brev
Svært på efterskole
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er startet på efterskole, og jeg har nu snart været her i 2 uger. Jeg har det virkelig skidt lige nu. Jeg føler bare ikke, at jeg kan være i det. Være en del af efterskolen. Og jeg har heller ikke længere lyst.
Jeg savner min familie helt vildt meget, men det er ikke kun det. Jeg kan slet ikke lide at være her. Jeg har det fysisk dårligt. Jeg er blandt andet svimmel, har kvalme, føler jeg ryster indvendigt, har en varm og prikkende fornemmelse indeni. Jeg har spekuleret på, om jeg har angst, da det passer rigtig godt på det jeg læser på nettet.
Jeg har skrevet med min mor og snakket med min kontaktlærer.
De ved begge to godt, at jeg synes, det er svært, men ingen af dem ved, hvor dårligt jeg egentlig har det. Jeg synes, det er svært at snakke om følelser med andre, og jeg er utrolig bange for at skuffe mine forældre, bedsteforældre, venner af familien, min kontaktlære og andre. Jeg vil virkelig gerne droppe ud og komme hjem og måske begynde i en almindelig 10. klasse, da jeg tror, det vil være mere mig.
Jeg har brug for mit eget plads og ro for at kunne gå i skole og være social. Her er der mennesker over alt, larm osv.
Jeg er begyndt at spise så lidt som muligt. Både fordi jeg har kvalme og bare slet ikke kan få ret meget ned. Men også fordi jeg tænker, at det er den eneste måde, hvor jeg bliver nødt til at komme hjem, hvis jeg taber mig alt for meget.
Jeg er bare så ked af, at mine forældre har brugt så mange penge på det, selvom det ikke er det største problem for dem. Jeg ved jo godt, at de vil mig det bedste, og have at jeg skal have det godt. Men samtidig ved jeg, at de vil blive ærgerlige, hvis jeg stopper.
Jeg vil nok gerne give det lidt mere tid, men jeg ved ikke om jeg kan klare det helt ind til efterårsferien, som mange siger, man skal. Det er som om at jeg slet ikke kan overskue at være social, fordi mit hoved kører rundt hele tiden med alle mulige tanker (specielt omkring hvad jeg skal gøre).
Mange vil nok sige, at det bliver bedre med tiden, og det gør det måske også, men jeg ved bare ikke, om jeg er stærk nok til at klarer mig igennem hen til den tid.
Jeg græder flere gange hver dag.
Jeg ved ikke engang om jeg har lyst til at leve, hvis jeg skal være her på efterskolen.
Hvad skal jeg gøre?
Knus.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er en stor omvæltning at gå på efterskole. Det er der ingen tvivl om.
For de fleste bliver det en fantastisk oplevelse, mens det for nogle få kræver en masse energi at vænne sig til at gå i skole og bo på den måde.
Sådan er der bare forskel på folk og på situationer.
Jeg synes, at du skal lade være med at sulte dig selv, for hvis du er sulten, bliver du lav på energi, træt, sløv, nedtrykt og får det fysisk dårligt.
På den måde bliver det værre at være afsted og finde ro i det. Alt hænger sammen. Derfor er det vigtigt, at du bliver ved med at spise, så du kan få noget overskud til at holde modet op og bekæmpe de svære følelser.
Jeg har hørt fra andre, som også har haft det svært ved at gå på efterskole, at det hjalp dem at få eneværelse eller at komme på værelse med nogen, der havde det lidt på samme måde med uroen og larmen og usikkerheden.
Måske kunne det også hjælpe dig, hvis det er muligt på din efterskole. Det kunne du prøve at tale med din kontaktlærer om.
Jeg er enig i, at det er en god idé at give det en chance frem til efterårsferien. Så har du virkelig gjort, hvad du kunne.
Hvis du så stadig har det dårligt til den tid, så skal I selvfølgelig have en ordentlig snak om, om det vil være bedst, hvis du afbryder opholdet. For selvfølgelig skal du ikke have det dårligt.
Det er dog vigtigt at få klarlagt, hvordan du havde det, inden du tog afsted?
Hvis du havde det godt, og alt var fint, så bliver det højst sandsynlig ikke noget problem at sadle om og starte i en 10. klasse derhjemme, men hvis du havde det svært, allerede inden du tog på efterskole, så kunne noget tyde på, at det ikke specifikt handler om efterskolen, men snarere om noget andet, der gør, at du har svært ved at balancere og finde fodfæste.
Hvis det sidste er tilfældet, er det rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om det – også selvom det er svært for dig at tale om følelser.
Det er ikke altid nemt, men så må du øve dig ligeså stille, så du efterhånden bliver bedre til det.
Det er nemlig ikke særlig godt at lukke følelser og tanker inde, for faktisk kan man gå hen og få det værre, hvis man ikke får talt om tingene.
Der er ikke noget at sige til, at det er svært at tale med din kontaktlærer, for du kender jo ikke vedkommende så godt endnu.
Der skal ofte flere samtaler til over tid, før man begynder at føle tillid og blive fortrolig med et andet menneske.
Det, du kan tænke på, er, at en efterskolelærer er meget vant til at tale med unge mennesker, som har det svært. For det er jo noget, de oplever hvert eneste år.
Du skal altså ikke føle, at der er noget i vejen med dig, og at du er den eneste, der har svært ved at tilpasse dig omgivelserne på en efterskole, for det er du ikke.
Jeg synes ikke, at du skal bekymre dig om, hvorvidt du skuffer din familie, hvis du bliver nødt til at afbryde opholdet. Det er kun i deres interesse, at du trives og har det godt.
Det er jo desuden en satsning, når man melder sit barn ind på en efterskole. Det kan give både et positivt og negativt resultat.
Og hvad resultatet bliver, kan ingen forudsige på forhånd. Det ved man først, når man står i det.
Angående økonomien, så har dine forældre ikke betalt for hele året på forhånd. De betaler hver måned, og hvis du stopper før tid, så skal de ikke betale for hele året. Derved spilder de ikke en masse penge på noget, de ikke får noget ud af.
Selvom du skulle ende med at afbryde opholdet før tid, så har du stadig lært noget. Det kan godt være, at det ikke var det, I forestillede jer, at du skulle lære, men du er blevet klogere på dig selv. Og det er meget værdigfuldt.
Hvis du har brug for at tale med nogen, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan benytte vores Chat eller SMS.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen