Svært på efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er en stor omvæltning at gå på efterskole. Det er der ingen tvivl om.

For de fleste bliver det en fantastisk oplevelse, mens det for nogle få kræver en masse energi at vænne sig til at gå i skole og bo på den måde.

Sådan er der bare forskel på folk og på situationer.

Jeg synes, at du skal lade være med at sulte dig selv, for hvis du er sulten, bliver du lav på energi, træt, sløv, nedtrykt og får det fysisk dårligt.

På den måde bliver det værre at være afsted og finde ro i det. Alt hænger sammen. Derfor er det vigtigt, at du bliver ved med at spise, så du kan få noget overskud til at holde modet op og bekæmpe de svære følelser.

Jeg har hørt fra andre, som også har haft det svært ved at gå på efterskole, at det hjalp dem at få eneværelse eller at komme på værelse med nogen, der havde det lidt på samme måde med uroen og larmen og usikkerheden.
Måske kunne det også hjælpe dig, hvis det er muligt på din efterskole. Det kunne du prøve at tale med din kontaktlærer om.

Jeg er enig i, at det er en god idé at give det en chance frem til efterårsferien. Så har du virkelig gjort, hvad du kunne.
Hvis du så stadig har det dårligt til den tid, så skal I selvfølgelig have en ordentlig snak om, om det vil være bedst, hvis du afbryder opholdet. For selvfølgelig skal du ikke have det dårligt.

Det er dog vigtigt at få klarlagt, hvordan du havde det, inden du tog afsted?

Hvis du havde det godt, og alt var fint, så bliver det højst sandsynlig ikke noget problem at sadle om og starte i en 10. klasse derhjemme, men hvis du havde det svært, allerede inden du tog på efterskole, så kunne noget tyde på, at det ikke specifikt handler om efterskolen, men snarere om noget andet, der gør, at du har svært ved at balancere og finde fodfæste.

Hvis det sidste er tilfældet, er det rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om det – også selvom det er svært for dig at tale om følelser.
Det er ikke altid nemt, men så må du øve dig ligeså stille, så du efterhånden bliver bedre til det.
Det er nemlig ikke særlig godt at lukke følelser og tanker inde, for faktisk kan man gå hen og få det værre, hvis man ikke får talt om tingene.

Der er ikke noget at sige til, at det er svært at tale med din kontaktlærer, for du kender jo ikke vedkommende så godt endnu.
Der skal ofte flere samtaler til over tid, før man begynder at føle tillid og blive fortrolig med et andet menneske.

Det, du kan tænke på, er, at en efterskolelærer er meget vant til at tale med unge mennesker, som har det svært. For det er jo noget, de oplever hvert eneste år.
Du skal altså ikke føle, at der er noget i vejen med dig, og at du er den eneste, der har svært ved at tilpasse dig omgivelserne på en efterskole, for det er du ikke.

Jeg synes ikke, at du skal bekymre dig om, hvorvidt du skuffer din familie, hvis du bliver nødt til at afbryde opholdet. Det er kun i deres interesse, at du trives og har det godt.
Det er jo desuden en satsning, når man melder sit barn ind på en efterskole. Det kan give både et positivt og negativt resultat.
Og hvad resultatet bliver, kan ingen forudsige på forhånd. Det ved man først, når man står i det.

Angående økonomien, så har dine forældre ikke betalt for hele året på forhånd. De betaler hver måned, og hvis du stopper før tid, så skal de ikke betale for hele året. Derved spilder de ikke en masse penge på noget, de ikke får noget ud af.

Selvom du skulle ende med at afbryde opholdet før tid, så har du stadig lært noget. Det kan godt være, at det ikke var det, I forestillede jer, at du skulle lære, men du er blevet klogere på dig selv. Og det er meget værdigfuldt.

Hvis du har brug for at tale med nogen, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan benytte vores Chat eller SMS.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job