Brev
Slut efterskole
Jeg er en pige på 16
Jeg har altid gerne vil efterskole, siden jeg var helt lille, jeg så op til på grund af min søster der gik på efterskole.
jeg har det godt med dem jeg bor med, vi snakker rigtig godt sammen, jeg har det også godt med venner fra de andre steder. Men jeg er ked af det hele tiden, Hvar gang jeg tænker på mit hjemme der hjemme bliver jeg helt ked af det. Jeg tror jeg græder flere gange om dagen eller bare er helt vildt trist og sådan har det været fra Day one.
Min mor synes jeg skal give det en chance. Men det heller ikke hende der sidder og er ked af det hele tiden, jeg har været hjemme to gange, og de gange jeg var taget hjem følte jeg mig overhovedet ikke i nærheden af og være trist, kun når det var søndag, der havde jeg et break down og et angstanfald og kunne slet ikke ting når jeg tænkte på og skulle tilbage igen.
Jeg har der efter skændes med mine forældre om jeg ikke vil tilbage og vil være gøre alt for ikke komme på efterskole. De synes det for tidligt og droppe ud, men jeg kan virkelig ikke klare det.
De gange hvor jeg var bare efterskole i weekenden. Sad jeg bare og havde det dårligt, jeg kastede op en af gangene fordi jeg ikke kunne klare det. Jeg blev ikke sendt hjem efter det, fordi jeg ikke vil have min mor til og køre mig hjem, for der efter køre mig tilbage til skole dagen efter, da det vil tage flere timer.
Jeg er så i tvivl om hvad jeg skal, for det eneste jeg vil er bare og stoppe der.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er jeg glad for at du skriver ind til mig på BørneTelefonen, og at du har lyst til at dele dine tanker! Det viser mig, at du har styrken til at finde en god løsning på, om du skal blive på efterskolen eller ej.
At du ikke træffer en hurtig beslutning om at stoppe men i stedet skriver herind og også snakker med din familie om det. Ja, det fortæller mig, at du er tænksom og virkelig tager beslutningen alvorligt. Det synes jeg, er ret godt gået.
Ud fra dit brev kan jeg læse, at du er startet på efterskole, og at du har ønsket dig det, siden du var lille. Måske kan det være grunden til, at dine forældre prøver at overtale dig til at hænge i og se, om det ikke bliver bedre? Netop fordi de holder af dig og gerne vil se dine ønsker blive opfyldt.
Det kan selvfølgelig godt føles anderledes. Mange kender til det med at blive ked af det, hvis dem man har tæt på sig, ikke forstår ens følelser. Men jeg tror ikke, dine forældre gør det med andet end gode intentioner.
Du fortæller mig, at du har det godt med dine venner på skolen, og dem du bor med. Kunne du mon tale med dem om, at du går og har de her tanker og følelser?
Hvis du selvfølelig ikke allerede har delt det med dem. Hvis de ved, hvordan du går og har det, kan de måske bedre få dig på andre tanker eller lave ting, som ikke får dig til at tænke på det, der gør dig ked af det?
Du har ret til, at dine forældre lytter til dig og tager dine tanker og følelser alvorligt, så hvis du ikke har lyst til noget, skal de lytte til hvorfor. Det kan godt være svært, det synes mange, når man skal fortælle andre om, hvordan man har det, hvis man allerede ved de mener noget andet.
Så jeg kan godt forstå, det kan være svært at tage den med dine forældre igen. Mon du kunne bruge det brev du har skrevet til mig og mit svar? Det kan være starten til at tage en snak med dem om, hvordan du går og har det, og hvilke følelser du får, hver gang du skal tilbage på efterskolen?
Måske det også ville være en idé at snakke med dine forældre om en plan, hvis du ender med at tage hjem fra efterskolen. Jeg gætter på, at dine gamle klassekammerater hjemmefra også er på efterskole, startet på ungdomsuddannelse eller i 10. klasse.
Det kan derfor være godt at forberede sig på, at det du kommer hjem til, ikke er hverdagen fra sidste år. Du kan fx sige til dine forældre: “Mor og far, jeg har det meget skidt på efterskolen. Jeg har brug for, vi taler om, hvilken uddannelse jeg kan starte på, hvis det ender med, at jeg kommer hjem igen.”
Bare det at have en “plan B” kan virke betryggende, når du er på efterskolen – for så findes der en vej. Det kan være en stor lettelse. Kunne du have mod på at tage den snak med dine forældre?
Jeg ved, at det kan være svært nogle gange at tale med nogen, man kender om det. Det kan være nemmere at tale med en, man ikke kender. Så hvis du har brug for at tale med nogen omkring angsten, så kan jeg anbefale Angsttelefonen.
Her kan du være anonym og ringe, hvis en følelse pludselig overvælder dig, eller bestemte tanker og situationer gør dig bange. Fx når du er rigtig ked af det på efterskolen.
Så kan Angsttelefonens rådgivere fortælle om angst, da de er vant til at tale med børn og unge om netop det. De gør alt for, at du kan føle dig tryg, når du ringer. Sammen kan I finde ud af, hvad du skal gøre for at få det bedre i øjeblikket.
Til sidst vil jeg også gerne spørge, om der findes en lærer på efterskolen, som du særligt kan lide? Din kontaktlærer, klasselærer eller en anden. Det kan være super rart at have en god voksen tæt på.
Jeg ved fra andre unge, når de har haft hjemve på efterskolen, at de har lavet aftaler med en lærer. Aftaler om at tage pauser. Det kan være, du må bruge en af dine læreres hus/værelse til at trække vejret, I kan måske aftale at køre en tur i skoven, at køre til den nærmeste større by eller bare snakke, når det bliver særligt svært.
Du har allerede vist, at du er stærk nok til at være åben overfor mig og dine forældre. Jeg tror på, at du får talt med dine forældre om fremtiden og også har mod på at række ud efter en god, tryg voksen på efterskolen.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen