Brev
Savner min kæreste…
Kære BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16 år, og min kæreste er i dag taget på efterskole…
Jeg skal selv på efterskole, men skal først afsted d 11. August (Han tog afsted d 8.)
På hans efterskole har de en regel om, at de ikke må have telefon eller andet med på skolen de første 2 uger.
Vi har været sammen i 3 år, og på de 3 år, har vi talt i telefon sammen hver aften, og i Corona nedlukning talte vi sammen 3 gange om dagen.
Og nu skal jeg ikke tale med ham i 2 uger…
Vi har talt sammen uanset hvornår og hvor vi var henne.
Hvis han havde en dårlig dag, så ringede han altid til mig, og så hjalp jeg ham med at få styr på tankerne.
Og hvis jeg fik et angstanfald, så hjalp han mig med min vejrtrækning…
Jeg har været ked af det hele dagen…
Alle siger, at jeg skal nyde dagene inden jeg tager afsted, men jeg kan ikke tænke på andet end ham…
Hvis jeg kun havde ét ønske, så ville jeg vælge, at kunne spørge om han hvad haft en god dag.
Han har været meget igennem, så jeg vil bare sp gerne have, at han har det godt…
Jeg er også vildt bange for, at han glemmer mig…
Det har alle mine andre venner og kærester gjordt…
Jeg vil mega gerne være glad på hans vegne, men jeg føler mig bare vildt egoistisk…
Hvordan kan jeg bare tænke på, at jeg savner ham, når han lige nu sover på sin efterskole…
Hvad skal jeg gøre, for ikke at være så bange og ked af det…?
Pless, hjælp mig!🙏🏼
Hilsen den egoistiske pige…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg synes ikke, at du er egoistisk. Du har en stærk følelse af savn lige nu, og det er okay nogen gange at blive overvældet af stærke følelser. Når det sker, så vil det som regel også med tiden gå over igen, og der vil blive mere plads til at tage hensyn til, hvordan andre har det.
Prøv om du kan have tålmodighed med og forståelse for dig selv. Du og din kæreste har været der så meget for hinanden hver eneste dag. Det lyder virkelig som om, at I har gjort meget godt for hinanden. Det er klart, at det gør ondt at få taget det fra dig, som gav dig glæde og ro i hverdagen.
Jeg tror heller ikke, at han kommer til at glemme dig. Det virker nemlig som om, at I har noget virkelig dejligt sammen.
Heldigvis får han sin telefon tilbage igen. Men de første 14 dage, de bliver naturligvis krævende at komme igennem. Jeg gætter på, at han også savner dig – ud fra det, som du har fortalt.
Måske er du startet på efterskolen nu, hvor jeg skriver mit svar til dig? Så vil jeg tro, at der også sker en helt masse for dig nu, og det er forhåbentlig med til at distrahere dig fra savnet til din kæreste.
Distraktion er præcis, hvad vi på BørneTelefonen anbefaler, hvis man er i en venteposition med stærke følelser. Og den bedste distraktion, du kan få, er at være sammen med andre mennesker.
Du kan også distrahere dig selv med aktiviteter – og helst ting, som du kan lide at lave. Jeg kan foreslå tegning, gåture, løbeture, sport, se film, lytte til musik eller lave noget kreativt.
Du kan også skrive breve til din kæreste, hvis du synes det er rart. Så kan du skrive de ting ned, som du ville have fortalt ham, hvis I talte sammen. Du kan enten vælge at sende ham brevene, eller du kan bare gemme dem for dig selv. Det er helt op til dig.
Måske har det en god virkning på dig at skrive dine tanker ned. Hvis du ville, kunne du nok også sende ham et papirbrev med posten – for det er der nok ikke regler imod, tror du vel? Og mon ikke han ville blive glad for det.
Jeg håber, at du fik nogle ideer til noget som kan hjælpe lidt på, at du er så ked af det. Og så vil jeg ønske dig en rigtig god start på efterskolen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen