Savner min kæreste…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg synes ikke, at du er egoistisk. Du har en stærk følelse af savn lige nu, og det er okay nogen gange at blive overvældet af stærke følelser. Når det sker, så vil det som regel også med tiden gå over igen, og der vil blive mere plads til at tage hensyn til, hvordan andre har det.

Prøv om du kan have tålmodighed med og forståelse for dig selv. Du og din kæreste har været der så meget for hinanden hver eneste dag. Det lyder virkelig som om, at I har gjort meget godt for hinanden. Det er klart, at det gør ondt at få taget det fra dig, som gav dig glæde og ro i hverdagen.

Jeg tror heller ikke, at han kommer til at glemme dig. Det virker nemlig som om, at I har noget virkelig dejligt sammen.

Heldigvis får han sin telefon tilbage igen. Men de første 14 dage, de bliver naturligvis krævende at komme igennem. Jeg gætter på, at han også savner dig – ud fra det, som du har fortalt.

Måske er du startet på efterskolen nu, hvor jeg skriver mit svar til dig? Så vil jeg tro, at der også sker en helt masse for dig nu, og det er forhåbentlig med til at distrahere dig fra savnet til din kæreste.

Distraktion er præcis, hvad vi på BørneTelefonen anbefaler, hvis man er i en venteposition med stærke følelser. Og den bedste distraktion, du kan få, er at være sammen med andre mennesker.

Du kan også distrahere dig selv med aktiviteter – og helst ting, som du kan lide at lave. Jeg kan foreslå tegning, gåture, løbeture, sport, se film, lytte til musik eller lave noget kreativt.

Du kan også skrive breve til din kæreste, hvis du synes det er rart. Så kan du skrive de ting ned, som du ville have fortalt ham, hvis I talte sammen. Du kan enten vælge at sende ham brevene, eller du kan bare gemme dem for dig selv. Det er helt op til dig.

Måske har det en god virkning på dig at skrive dine tanker ned. Hvis du ville, kunne du nok også sende ham et papirbrev med posten – for det er der nok ikke regler imod, tror du vel? Og mon ikke han ville blive glad for det.

Jeg håber, at du fik nogle ideer til noget som kan hjælpe lidt på, at du er så ked af det. Og så vil jeg ønske dig en rigtig god start på efterskolen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job