Psykisk syg på efterskole

Hej Børnetelefonen

Jeg har lidt af forskellige spiseforstyrelser gennem de sidste 4 år; først anoreksi, så ortoreksi og nu bulimi. Jeg har også altid haft svært med at være social, og tror jeg lider af en form for social angst.

Lige nu går jeg på efterskole, og inden sommerferien troede jeg egentlig, jeg var rask. Men i starten af sommerferien begyndte jeg at spise rigtig meget chokolade, kage osv. og så kaste det op igen. Troede godt jeg kunne holde op, men jeg gør det endnu. Mine forældre og lærerne på efterskolen ved det godt, og jeg går til en psykolog. Jeg er også blevet en sag for kommunen, som nu har skrevet en rapport, så jeg muligvis kan få gratis hjælp.

Jeg startede med at lide af anoreksi for ca. 4 år siden. Mit mål var ikke at tabe mig, men jeg havde brug for at have kontrol over noget, da jeg aldrig har haft en stabil barndom. Da jeg var 7 år havde jeg flyttet 7 gange, da min far røg ind og ud af utroskab med andre kvinder og tilbage til min mor. Min mor fik drikkeproblemer og en mindre depression, og min søster og jeg måtte blive meget voksne meget hurtigt.

De sidste 7 år har jeg boet med min mor og søster i en lille lejlighed. Vi har altid elsket hinanden utrolig højt, og er ualmindeligt tætte, men vi skændtes tit. Ingen af os er så vilde med at være sociale, så det er altid bare os tre, hvilket jo ikke er sundt, men jeg har altid bedst kunnet lide det sådan.

Jeg har altid fået at vide at jeg var dygtig i skolen, men sidste år, da jeg gik i 8. klasse begyndte det at gå rigtig skidt. Jeg lavede aldrig lektier, og de sidste 4 måneder kom jeg kun i skole ca. hver anden dag. Min eneste veninde deroppe flyttede skole, da hun ikke mente at hun fik udfordring nok, og jeg kunne ikke overskue at tage afsted og blive mødt af folks dømmende blikke, når man gik alene på gangen og aldrig snakkede med nogen. Jeg gemte mig tit på toilettet i frikvarterene, så folk ikke så, at jeg sad alene.

Til gengæld gik det rigtig godt med at spise og holde min vægt på det tidspunkt. Nu er det hele begyndt at skride. Jeg er begyndt også at kaste op når jeg har spist almindelig mad, og det er næsten kun frugt jeg kan holde i mig for tiden. Jeg har det rigtig dårligt og føler mig hele tiden træt og fryser. Andre kommenterer også på at jeg ser bleg og træt ud. Jeg har ikke tabt mig mega meget, men jeg er bange for det bliver værre og værre. Som sagt har jeg ikke lyst til at tabe mig. Jeg kan ikke lide at være tynd.

Jeg har lige været hjemme på efterårsferie og der havde jeg det langt bedre end jeg har haft det i flere måneder! Jeg havde ikke nær så mange problemer med maden, og var i det hele taget bare meget gladere. Jeg tog hjem næsten en uge før ferien fordi jeg havde det virkelig skidt. Hyrperventilerede, rystede og var forkølet. Men da jeg kom hjem var det hele væk!

Det er nok vigtigt at påpege at min mor ikke længere er syg, hun er bare stadig ret trist engang imellem, men hun er min eneste støtte og betyder alt for mig. Hun har ofret alt for min søster og jeg, og har altid været der for os.

Nu til sagen: Skal jeg tage hjem fra efterskole eller ej? Og hvis jeg gør, hvilke muligheder er der så for mig? Jeg går i 9. klasse og skal snart tage mine eksamener, men jeg vil ikke tilbage til min gamle skole og heller ikke starte i en ny klasse for at gå der i 5 måneder. Kan jeg gå i skole hjemmefra, over nettet eller er der andre muligheder? Min mor kan ikke undervise mig, da hun skal arbejde.

Sorry for mit lange brev, men havde en masse der skulle ud.

E.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E

Jeg kan virkelig godt forstå, at du havde brug for at få en masse ud. Det er derfor helt ok, at du skriver så langt et brev.

Det imponerer mig, hvor reflekteret og velformuleret du er. Du forstår, hvordan din turbulente opvækst stadig præger dig i dag. Og du forstår også, at nogle af de mønstre, der er i din familie nok skaber tryghed for dig, men alligevel ikke er sunde. Du skriver fx om din familie, at det altid bare os tre, hvilket jo ikke er sundt, men jeg har altid bedst kunnet lide det sådan.

Lige nu er du på efterskole, men du har det ikke godt. Måske er det for overvældende med de mange nye mennesker? Og måske har du ikke fået den rette hjælp til at lære de andre elever godt at kende? Det er helt naturligt, at du så kan falde tilbage i et gammelt mønster, hvor du forsøger at skabe kontrol gennem det, du spiser.

Når man som du har været meget isoleret (du har været hjemme fra skole rigtig meget, og du har ikke været en del af klassen på din gamle skole efter din veninde stoppede) så har man brug for stor hjælp til at få nye venner. At være så meget alene kan nemlig føles rigtig skamfuldt. Måske er det sådan du har følt, når du tænkte, at de andre sendte dig dømmende blikke? Når man føler skam, lukker man sig om sig selv også når man er i nye sammenhænge. Og så får man svært ved at få nye venskaber. Kan du mon genkende det?

Det lyder desværre ikke som om, du har fået den hjælp, du har fortjent, hverken på din gamle skole eller på din efterskole. Men forhåbentlig kan den psykolog, du nu går hos, være med til at ændret det.

Du overvejer, om du skal flytte hjem til din mor igen og få en eller anden form for hjemmeundervisning. Jeg kan godt forstå, at du kan få den tanke, at det kunne give dig den tryghed, du lige nu mangler. Men jeg tror, at det kun vil give dig en ”overfladisk” tryghed. For du er så reflekteret, at du godt kan se, at det ikke vil gavne dig på lang sigt. Og jeg fornemmer også, at du har noget i dig, der gerne vil bryde de hæmmende mønstre, så du kan leve et frit og åbent ungdomsliv. Er det rigtigt set?

Mit råd til dig er derfor, at du får talt med psykologen, om du skal stoppe på efterskolen. Så kan I sammen undersøge, hvad der kunne være den bedste løsning for dig. Det er ikke sikkert, at du er havnet på den rette efterskole, men det er heller ikke sikkert, at det vil være godt for dig at flytte hjem igen.

Er der nogle ting, du tænker du ville savne, hvis du stoppede på efterskolen, nogle særlige fag fx? Og er der nogle elever, du ville være ærgerlig over ikke at lære at kende? Ved at undersøge det positive ved efterskolen, kan du finde ud af, om der alligevel er noget at bygge på for dig. For måske vil du med ekstra hjælp og støtte faktisk kunne ende med at falde godt til.

Du kan overveje at vise psykologen dit brev.  Du skriver nemlig rigtig godt. Måske har det også være en lettelse for dig at få sat ord på, hvordan du har det? Du kunne så fx begynde at skrive dagbog, digte eller små noveller.

Du er meget velkommen til at ringe til os, hvis du har brug for at tale mere. Vi vil meget gerne hjælpe dig videre.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job