Nervøs for efterskole og bange for skuffede forældre

Hej

Jeg er en pige på 16 år som snart starter på efterskole. Jeg har altid haft det svært i skolen både fagligt og socialt. Jeg er meget nervøs for at skuffe mine forældre så jeg gør altid, hvad jeg kan for at gøre dem stolte. Efter sommerferien skal jeg så starte på efterskole og af, hvad jeg har læst for andre elever så fortæller de at den ikke er god og det gør at jeg bliver helt vildt nervøs for om jeg kommer til at trives på den og, hvis jeg så ikke gør, hvordan skal jeg så fortælle mine forældre det og vil de blive skuffet af mig?

Kh pigen der ikke vil skuffe hendes forældre

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg vil forsøge, at hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg kan forstå på dit brev, at du er nervøs for at skuffe dine forældre, og at du helst vil gøre dem stolte. Jeg kan også forstå på dit brev, at du har haft det svært socialt og fagligt i skolen, og at du skal starte på efterskole efter sommerferien, som du har læst ikke er god.

Jeg synes, at det er meget vigtigt, at du taler med dine forældre om hvordan du har det. Dine forældre vil helt sikkert allerhelst have, at du er glad og trives. Nogle gange kan det være en hjælp, at du viser dine forældre det brev, som du har sendt til os, som støtte. Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre, at du er bange for at skuffe dem, og at du har læst om efterskolen, og at du nu er vildt nervøs for om du vil trives der.

Ofte når vi vover, at være helt ærlige omkring hvordan vi har det, så bliver vi også mødt der hvor vi er. Selvom det kan være svært så kan det bringe dig tættere på dine forældre. At gøre forældre stolte, handler ikke kun om at præstere godt, men også om ærlighed og at turde vise den man er, og det omhandler også bekymringer. Jeg håber de vil lytte og støtte dig.

For mange er det at være på efterskole et godt år, hvor der skabes venskaber, så måske kan netop efterskoletiden være en måde, hvor du kan starte på en frisk og føle du hører til socialt? På efterskolen er der også voksne, du kan tale med både om dine tanker om det sociale og det faglige, så du forhåbentlig kan få en rigtig god tid.

Du skriver du har læst dårligt om efterskolen? Hvor mon du har læst og hørt dette? Jeg håber du vil tale med dine forældre om det du har læst, så I sammen kan tale om hvordan du får så god en tid som mulig.

Jeg sender dig et stort kærligt knus og ønsker dig alt mulig held og lykke.

KH

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job