Nervøs for at tage på efterskole

Hej
Jeg er mega nervøs for at tage på efterskole.

Jeg har valgt at sige ja til at tage på efterskole, jeg er blevet optaget og jeg føler vi er for langt inde for at jeg kan sige fra ( jeg har også løst til at tage på efterskole fordi det ligner alle har der fed på dem). Jeg er lige starter i 9 og mine venner er begyndt at drikke alkohol, selvom jeg ikke føler mig klar.

Jeg har altid været introvert men efter starten i 9 og efterskole-valget er det blevet værre. Især når jeg tænker på efterskole og alkohol bliver jeg trist. Jeg føler ikke jeg har udviklet mig på samme måde som mine venner.

Når jeg kigger på nogle af efterskole videoerne og der har tagget deres profiler ser jeg mange med over 1000 følgere, det gør mig også usikker på om man skal være “populær” for at tage på efterskole, eller bare få er godt år der.

Jeg er igen meget nervøs, håber i vil hjælpe!

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Når man skal starte på efterskole, oplever mange at det er med blandede følelser og tanker. På den ene side, har man sagt ja, fordi man håber på et godt år der. Men der kan også være andre ting som fylder i tankerne. Det kan jeg høre også er tilfældet hos dig. Bl.a. det her med forventninger, alkohol og om man skal være “populær” for at gå på efterskole.

Det er langt fra alle, der synes, det er lige nemt med efterskolelivet. For nogle kan det fx være hårdt at skulle være social hele tiden. For andre kan det mere handle om dét at være væk hjemmefra. Du er derfor ikke den eneste, som er i tvivl om, hvorvidt efterskolelivet er det rette valg.

På BørneTelefonens hjemmeside kan du læse breve fra andre unge på efterskole med lignende tanker. Se her: Efterskole.

Måske er du lige nu der, hvor du tænker at der “ikke er nogen vej tilbage”. Det er en rigtig skræmmende tanke. Og måske føler du også en skyldfølelse over, at du får lyst til at trække dig. Det er meget menneskeligt.

Men du skal vide, at det er helt okay, at få kolde fødder. Det er noget alle mennesker oplever på et tidspunkt i livet. Det kan ske, når man står overfor for et stort valg. Og jeg kan sagtens forstå, at efterskole er et stort valg for dig.

Jeg tænker, at det måske kunne hjælpe, hvis du deler de svære tanker med nogen nær dig. Præcis som allerede har vist mig, at du er god til. Har du mon en mor, far eller ven, som du vil være tryg ved at snakke med om det?

Når man deler de svære tanker, bliver man ikke ligeså alene om dem. Og det kan være med til at gøre tankemylder mindre.

Du kan også prøve vores guide på BørneTelefonens hjemmeside om tankemylder: Sådan får du ro.

Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er noget særligt med efterskolen, som du ser frem til? Det kan være at der er mulighed for at dyrke mere sport? eller være kreativ? Det kan også være at der er nogle spændende udflugter som I skal på?

Jeg spørger, fordi det nogle gange kan hjælpe at tænke på, noget af det man glæder sig til. Hvis du ikke lige har sat dig ind i det, kan du fx kigge på skolens hjemmeside. Her kan du læse forskellige ting om efterskolen, og hvilke muligheder der er. Du kan også kigge på de billeder, der er lagt ud. De kan hjælpe dig med at få et indtryk af efterskolen.

Du kan læse mere om efterskole på vores hjemmeside. Her har vi også samlet 5 gode råd, som jeg ved har hjulpet andre i lignende situationer: Vil du på efterskole?

Hvis du finder frem til, at du ikke vil afsted alligevel, er det vigtigt for mig at sige, at du stadig har lært en masse. Det kan godt være, at det ikke var det, du forestillede dig, at du skulle lære, men du er blevet klogere på dig selv. Og det er meget værdigfuldt.

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også meget velkommen til at skrive eller ringe ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job