Mine far gider ikke bruge penge på min uddannelse

Kære brevkasse.

Jeg går i ottende klasse, og skal snart til at vælge gymnasium. Jeg vil meget gerne ind Sorø Akademi, men da jeg bor ret langt væk, er der tvunget kostskole ophold (hvilket jeg ikke har noget imod). Før i tiden ville jeg meget gerne på efterskole, men min far har bare afvist ideen fuldstændig, da han siger at efterskole er noget man går på, hvis man bar problemer i skolen. Det har jeg accepteret.

Problemet ligger i at kostskoleopholdet koster penge, men jeg ved at min far har råd til det. Han gider bare ikke bruge penge på det. Min mor (mine forældre er skilt) synes godt jeg må komme på efterskole/kostskole, hun har ligefrem været fortaler for det. Det skal også lige tilføjes at det er ham der mener jeg skal gå der, han synes dog nu, hvor han har fået det med pengene at vide, at jeg skal finde andre alternativer.

Da jeg var yngre blev jeg drillet og tævet på en meget hård måde. Alle mine bedste venner flyttede skole, pågrund af den opførsel der kom fra de andre elever. Min mor mente også at jeg skulle flytte, til en anden lokal privatskole. Min far var sjovt nok imod det, da han mente at, ligesom efterskoler, privatskoler er noget fis.

Det gør ret så ondt at vide, at ens egen far er ligeglad med ens ønsker. Jeg skal bare have 12. Jeg har ikke noget imod at min far presser mig på den måde, det gør at jeg er god. Men netop det at jeg får 12 i de fleste fag, burde måske overbevise min far om at give mig lov til at gå på en lidt bedre skole, med er bedre socialt miljø. (Folk er før blevet stukket ned på min skole)

Kh, den meget fortvivlede pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit meget ærlige brev. Jeg vil gerne starte med at rose dig for at være så bevidst om, hvad det er du gerne vil. Det er der mange unge i din alder, der ikke helt kan mærke.

Jeg tænker, at din far kan have rigtig meget ret i, at kostskole og efterskole var noget for de børn, der havde problemer, da han var ung. Men som du ved, har det ændret sig til næsten det modsatte.

Jeg tænker, det, som er vigtigt, er, at din far forstår, hvad det vil sige at gå på kostskole i 2017. Det kan tit være svært for forældre at følge med i, hvordan det ændrer sig at være ung, og alle de valg og muligheder de unge har. Her tænker jeg, at der er en stor opgave for dig i at oplyse din far om, hvad det vil sig at gå på kostskole i dag. Det er også vigtigt, at din far ved, hvad for tanker du har gjort dig. Jeg ved godt, at du sikkert allerede har sagt en masse, men nogle gange skal man som ung sige tingene flere gange til sine forældre for, at de virkelig forstår, hvad det betyder for deres barn.

Jeg tænker, at du skal forberede din far på, at du gerne vil snakke kostskole med ham på en bestemt dag, spørge ham hvad for en dag der passer ham. Når dagen kommer, er det vigtigt at du, selvom jeg godt ved det er svært, har paraderne nede, så I får en snak og ikke et skænderi. Måske kan du spørge ham om, hvad det helt præcist er, der er svært for ham omkring dit ønske om kostskole udover pengene.

Det kan måske også være hjælpsomt at få andre voksne til at hjælpe dig. Jeg kan læse din mor er med på din ide, måske hun kunne tage en snak med din far? En anden mulighed er du tager en snak med din lærer eller studievejlder på skolen, som måske kunne støtte dig i en snak med din far?

Måske kunne du og din far besøge en kostskole. De holder åbent hus nogle gange om året, hvor man kan komme og høre og se, hvordan livet er på en kostskole. Jeg tror, det er vigtigt, at din far også ser i virkeligheden, hvilken energi og glæde, der er på sådan sted.

Jeg håber, du holder fast i dit mod og din drøm til at få snakket med din far, selvom jeg godt ved, det kan være svært. Du kan bruge dit brev og svaret til os, som en støtte i snakken.

Men igen, viser det sig ikke at være en mulighed at komme på Sorø Akademi, så findes der også rigtig mange andre fine gymnasier med gode sociale miljøer. Gymnasierne holder åbent hus, så I kan besøge dem og høre om de enkelte steder.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job