Brev
Må ikke ringe til min mor mere
Jeg er en pige på 16 år, der går på efterskole. Problemet er bare når jeg er hjemme, for jeg ved ikke om det er mig der er for følsom eller hvad.
Men for omkring et år siden fik jeg stillet diganosen aspergers syndrome, og er i forvejen ordblind så det er ikke helt let. Og jeg har tit ikke lyst til at leve mere. Så Jeg fik afvide af min physkolog , at jeg skulle sige det til min mor. Og det gjorde jeg en dag, da jeg var kommet op at skændes med en fra efterskole og var meget ked af det. Men min mor sage bare det ikke var noget jeg skulle true med for jeg hade spurgte en time før om jeg ikke måtte komme hem. Også sage hun at de ikke altid kunne komme og hendte mig når jeg vil hjem.
Og det er ikke bare der, der er flere gange jeg får atvide jeg ikke må SMS eller ringe, og at jeg skal tale med en anden om det. Men nogle gange vil jeg garne tale med hende om det. Det er meget svært at går på efter skole som aspger der er ikke nogle der forstå en så jeg vil garne tale med min mor.også nogle gange når min far er hjemme og jeg fx er syg vil jeg bare lige skrive jeg er syg men nære nej det må jeg hele ikke. Men jeg gider snart hele ikke være sammen med min mor mere for hun brokker sig over alt. Og hun krister mig hele tiden. Er det mig der er få følsom.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, du har skrevet. Jeg vil rigtig gerne
skrive, hvad jeg tænker, når jeg læser din historie…
Jeg synes bestemt ikke, du er for følsom. Jeg tænker egentlig, at alle mennesker er følsomme på
hver deres måde. Der kan være meget stor forskel på, hvordan man gerne vil
hjælpes, når man har det svært – og nogle gange kommer det også an på, hvad det
er, der er svært. Egentlig får jeg indtryk af, at du er rigtig god til at mærke
efter i dig selv og sætte ord på, at du er ked af det og frustreret. Det er en
god egenskab.
Jeg kan godt forstå, du gerne vil tale med din mor. Måske
har hun altid været din trygge base, og så er det selvfølgelig svært at undvære
hende, mens du er på efterskolen? Jeg kommer sådan til at tænke på, hvor meget
(eller om) du og din mor har snakket om, hvordan det påvirker dig (og din
familie), at du har fået diagnosen Aspergers syndrom? Måske syntes du, det var
svært at få at vide? Det kan også være, at det både var svært og lidt en lettelse?
Når du skriver, at du ikke må ringe og SMS’e til din mor
mere, så bliver jeg lidt i tvivl om, om det er din mor eller en anden, der har
sagt nej til, at du må kontakte hende? Jeg kan godt forstå, du bliver ked af
det, når din mor reagerer som hun gør, når du har det svært og at du indimellem
får følelsen af ikke at ville leve mere. Men jeg bliver nødt til at sige, at
forældre en gang imellem bliver smadder forskrækkede, når deres børn fortæller
ærligt om, hvordan de har det. Så sommetider kommer de til at skælde ud i
stedet for at give det kram, der i virkeligheden er behov for. Nu ved jeg ikke,
om det er sådan din mor har det, men måske kunne du finde mod til at fortælle
hende, at du blev ked af det. Ville du mon kunne vise dit brev til din mor?
Måske kan det give hende en forståelse af, hvad der gør det særligt svært for
dig, når du ikke må ringe og SMS’e..? Det kan også være, din mor kan forklare
dig, hvorfor hun synes, du skal snakke med nogle andre (voksne?), når du er på
efterskolen? For nogen unge giver det mening at vise BørneBrevkassens svar…
Hvad tænker du mon om den mulighed?
Er det mon kun din psykolog, eller snakker din mor også med
hende/ham? Måske ville det være rart for jer, hvis I begge kunne få lov at tale
med psykologen? Både sammen og hver for sig? Nogle gange er det nemlig rart, at
der er en tredje person, der kan hjælpe til med at få sat ord på… Ville det
være en mulighed for jer, tror du?
Jeg vil spørge dig, om du mon kan se en mulighed i at snakke
med en sød lærer på efterskolen? Måske har du en god kontaktlærer eller også
synes du, din dansklærer er rigtig rar..? Ville du have mulighed for og mod på
det? En gang imellem kan det være rart at få lov at fortælle sin historie til én,
der er tæt på i dagligdagen. Og måske ville det være en hjælp for dig at vide,
at der er en voksen, du kan gå til, når du er på efterskolen. Hvad tænker du
mon, når jeg skriver sådan?
Jeg håber, du vil ringe eller SMS’e til BørneTelefonens
rådgivere på 116 111, hvis du har brug for at fortælle mere. Du har også
mulighed for at logge på UngeChatten. Begge steder vil rådgiveren spørge lidt
dybere ind til din situation. Og måske kan I sammen finde nogle andre muligheder
end dem jeg har haft mulighed for at skrive til dig her.
Her til sidst vil jeg igen sige, at det er helt forståeligt,
at du er følsom omkring din situation, og jeg håber virkelig, du kan finde en
hjælp i mit svar.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Efterskole Hvordan får man nye venner?
Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?
Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.
Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?
Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen