Må ikke komme på efterskole

Hej kære børnetelefonen.

Jeg er en pige på snart 14 år.

Måske synes I at det er lidt et “latterligt” brev, men det fylder rigtig meget for mig alligevel.

Jeg kunne så sygt gerne tænke mig at komme på efterskole, men sagen er den, at jeg ikke må. Det gør mig så sindsygt ked af det, for jeg ville så gerne.. Det er min største drøm.

Jeg må ikke selvfølgelig af nogle grunde som lyder f.eks. “Det er for dyrt” Og jeg har prøvet at fortælle dem at der er nogle der får tilskud eller sådan noget fra kommunen tror jeg det er? Men min mor og min far siger, at det ikke kan lade sig gøre for dem, fordi de tjener for meget, men de alligevel ikke har penge nok til det.

Jeg har fortalt dem at jeg gerne vil prøve at spare op til det også, men jeg ved selvfølgelig godt jeg ikke kan spare ca. 70.000 sammen, inden 9-10 klasse.

Men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, fordi det gør mig så sur og ked af det, og jeg ved ikke om jeg bare skal opgive det, eller ej.

Jeg føler heller ikke jeg kan sætte mig ned og snakke om alt det her igen med mine forældre, fordi jeg føler lidt at jeg skælder dem ud for ikke at tjene flere eller “nok” penge, eller ikke at kunne få hjælp nok af kommunen.

Jeg har stadig prøvet at snakke med dem, men de svarer ikke så meget på det jeg siger, andet end det jeg har skrevet i mit brev her.

Ps. Jeg har tænkt på efterskole siden 4. klasse. Jeg går i 7. klasse nu.

Men igen, burde jeg stoppe drømmen, eller hvad skal jeg gøre?

Håber i svarer, det ville betyde så meget.

Kh. En meget stresset og forvirret pige på snart 14.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du virkelig gerne vil på efterskole, og ikke helt kan få dine forældre med på idéen, så det er godt at du skriver herind. Det er tydeligt at se i dit brev, hvor meget du brænder for at komme på efterskole. “Desværre” kan man sige, kommer det ofte meget an på forældrenes økonomi, og der er en del egenbetaling for nogen. Det jeg tænker, jeg vil hjælpe dig med er, at give dig forslag til at kunne tage en god god samtale med dine forældre. Selvom du har haft talt med dem, lyder det til, at I godt kunne have brug for at sætte jer ned sammen, hvor I har god tid. Så i kan tale omkring forventninger til det at komme på efterskole. Ligeledes er det vigtigt, at I får regnet på, hvor meget tilskud I kan få, for at dine forældre kan finde ud af om, det er noget de har råd til, og vil gå med til. På dette link har Efterskoleforeningen informationer om, hvad det indebærer for at få elevstøtte: https://www.efterskole.dk/da/Om%20efterskolen/Oekonomi.aspx. Man kan også søge fonde og friplads, hvis økonomien ikke lige er til et efterskoleophold. På dette link, kan man finde den efterskole, der passer bedst til en, og herefter beregne, hvor meget det kommer til at koste med elevstøtte: https://www.efterskole.dk/Schools/Price.aspx. Jeg vil foreslå dig, at du giver dine forældre disse links, under jeres samtale, så i kan kigge på dem sammen, eller de kan få lov til at kigge på det, og så kan i lave en opfølgende samtale. De fleste efterskoler har venteliste. Derudover har de forskellige interesse områder samt forskellige priser. Så det er selvfølgelig værd at tage med i overvejelserne. Det kræver noget research for at finde den rigtige efterskole, hvor der er plads, passer til økonomien og ens interesse område. Et godt tip er at læse skolernes værdigrundlag, kontakte efterskolerne med de spørgsmål, man har og besøge et par af dem til åbent hus eller lave en aftale om at komme på besøg. Der er nok at tage fat på, og dette er selvfølgelig ikke en garanti for, at dine forældre siger ja. Men jeg håber, at jeg har rustet dig lidt bedre til at tage snakken med dine forældre. Du skriver også om, at du også kan tjene penge og spare op. Jeg tænker, at det er en rigtig god idé, at du også vil være med til at få dit ønske opfyldt. Et fritidsjob, hvor du sætter din løn ind på din opsparing er da en rigtig god ting. Det kan også være, at man ønsker sig penge i gaver, så det kan komme på din opsparing. Det ser ud til, at der er 2 år til at spare op til det, så mon ikke det kan det gøre en forskel og hjælpe til med at drømmen gå i opfyldelse? Hvis du har brug at tale med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat, sms’e eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job