Kommer 1 måned senere på efterskole…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver. Jeg vil prøve at give dig et svar, jeg håber, du kan bruge.

Først vil jeg sige, at jeg fornemmer på dit brev, at du er en modig pige, der har mod på at springe ud i noget nyt. Det er også dejligt at læse, at du snakker godt med andre. Lidt genert, tror jeg, vi alle er, når vi skal ud i noget nyt. Efterskole er for mange noget, der giver lidt spænding i maven, også til dem der er startet på samme dag.

Jeg forstår godt din bekymring omkring at skulle starte efter de andre på efterskolen. Men det behøver slet ikke være en dårlig oplevelse.

På en efterskole er man sammen hele dagen, som du sikkert godt ved, og man deler værelse med sine venner. Man kan sige, man er en stor familie, der er sammen hele tiden, og så er det vigtigt, at det fungerer. Og det er efterskolerne meget opmærksomme på.

De voksne på efterskolen er vant til at lave rammer, hvor alle er med. De er også hurtige til at se, hvis der er problemer, og de er gode til at løse problemer. De har kun et år med alle jer unge, og det handler for dem om, at I får det bedste år. På den måde er jeg sikker på, du hurtigt vil føle dig med de andre.

Det kan godt kan være hårdt at starte på efterskole, også selvom man er startet med de andre. Det er en stor omstillingsproces, som godt kan kræve meget af en i starten.

Kender du efterskolen, du måske skal starte på? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du hurtigst muligt får den besøgt, så du kan mærke og se, hvor du skal være i et år.

Når man starter på efterskole, får man en kontaktlærer. En god ide ville være at fortælle denne person om dine bekymringer. Så kan I sammen få snakket om, hvordan du bedst muligt kommer i gang.

Jeg tænker også, at du kan starte med at ringe til din efterskole allerede nu og få en snak om, hvordan det er at komme ind senere end de andre.

Til sidst vil jeg sige til dig, at det også er vigtigt, at dine forældre støtter dig lige nu omkring din beslutning og dine bekymringer. Jeg kan godt læse, at de har deres ting lige nu. Men det er dem, der er forældre og det skal de også være, selvom de har mange andre ting i hovedet.

Jeg ved fra andre unge med forældre, der overvejer skilsmisse, at det kan være svært. At man tit som ung tager alt for meget hensyn til sin forældre, så man selv kommer til at føle sig ensom. Det er aldrig børnene skyld, at forældrene skal skilles, det er forældrenes valg, og det må de selv tage ansvar for, mens de er forældre.

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Håber, du holder fast i dit mod til at finde svar på din bekymring om efterskole.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job