Brev
Kan ikke bo derhjemme
Hej,
jeg er en pige på 16 år,
jeg skriver til jer fordi, jeg har det rigtigt dårligt derhjemme og gerne vil flytte hjemmefra. Som det ser ud lige nu, går jeg på efterskole, men jeg er snart færdig, og så skal jeg flytte hjem igen, hvilket jeg virkelig ikke har lyst til.
Jeg har et rigtig dårligt forhold til min mor, vi skændes tit, og føler jeg bare at hun kører på mig psykisk, jeg ved aldrig hvad humør hun er i, og det skifter så hurtigt. Får det dårligt når jeg er hjemme, bliver deprimeret, får ondt i maven og stress, mister min appetit og er tit ked af det.
Jeg er blevet slået af hende da jeg var mindre, og hun kan stadig godt tage fat i mig, og sige ting som at hun ville ønske hun aldrig havde fået mig, og hun har også smidt mig ud en enkelt gang.
Jeg havde rigtig svært ved at bo derhjemme sidste år, da jeg gik i 9. og kan godt mærke jeg ikke kan blive boende efter efterskolen.
Så vil høre om der er mulighed for at jeg kan flytte hjemmefra, når jeg er 16? Har læst i før har skrevet man skal kontakte sin kommune, og så skal mine forældre inden over, men ved mine forældre aldrig ville gå med til det, og er bange for kommunen ikke synes det er slemt nok, til at tage sig af.
Er der noget jeg kan gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak fordi du skriver ind. Det lyder til, du har været nogle rigtig hårde ting igennem. Når jeg læser dit brev, får jeg det indtryk, at du har tænkt rigtig meget over det. Det er rigtig flot, at du har fundet frem til, hvad der er bedst for dig og endda undersøgt nogle ting.
Som du selv skriver, skal man kontakte kommunen, når man ikke ønsker at bo hjemme og er under 18 år. Husk på at kommunen skal lytte til dine ønsker og er der for at hjælpe dig videre. Måske ved du det i forvejen, men forældre må ikke slå deres børn. Det er derimod forældrene, der skal sørge for, at børnene har det godt. Når forældrene ikke gør det, tager kommunen det seriøst. De skal faktisk gøre noget i sådan en situation.
Du kan måske starte med at tale med det, der hedder anonym rådgivning, som alle kommuner har. Hvis du kigger på din kommunes hjemmeside, kan du finde telefonnummeret. Hos den anonyme rådgivning vil du kunne høre om, hvordan processen omkring en flytning vil være, og hvordan du skal gøre, hvis din mor ikke vil lade dig flytte.
Har du hørt om Børns Vilkårs bisidderordning? Jeg tænker nemlig, det vil være en god hjælp for dig. En bisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen og sørge for, at du bliver hørt. Du kan læse mere om det her.https://bornetelefonen.dk/bisidder
Hvis du synes, det lyder som en god idé, kan du ringe på 116111. Enten for at høre mere eller for at komme i kontakt med en bisidder.
Til sidst vil jeg høre, om du har nogen i dit netværk, der kan støtte dig? Det kan være rigtig rart at have en, man kan snakke med og blive støttet af. Måske en af dine venners forældre, et familiemedlem eller en sød lærer eller pædagog fra efterskolen.
Endelig tænker jeg også, at du skal vide, at nogle gymnasier er kostgymnasier. Hvis du derfor overvejer at gå på gymnasiet efter efterskolen, så kunne et sådan gymnasium måske være en løsning. Måske kan du tale med lærerne på efterskolen om det?
Jeg håber, du vil kontakte kommunen eller vores bisidderordning og ønsker dig alt det bedste.
Mange tanker fra BørneTelefonen