Jeg har problemer med mennesker og socialtigt

(jeg er meget ordblind undskylder hvis jeg ikke skriver nogle ord rigtige)

Spørgsmål 1.
Jeg er en dreng på 15 år som er opvokset meget godt men jeg har dog problemer når det kommer til andre mennesker. Ud af mange af de ca 160 mennesker jeg har mødt i de klasser jeg har haft indtil videre vil jeg kun være sammen med 12 af dem kan jeg holde til at være sammen med i lange perioder (1 – 3 dage ikke længere) mine andre venner kan jeg kun holde til et par timer om dagen. De 12 personer det er ikke fordi de er så meget anderledes fra de andre men jeg kan bedre lide at være ved siden af dem selvom jeg måske ikke kender dem. En af de ting jeg gør er om natten sniger mig ud af min efterskole for at sæde alene ude i mørket jeg synes bare det er trygt at sidde der ude om natten vinter eller sommer det er ligemeget.
extra her jeg har fundet ud af jeg ikke kan lide at være til en fest i en lang periode siden jeg føler der er for mange mennesker i et rum for mange mennesker i et rum for mig kan starte fra 4 personer og op ad kommer an på hvem det er.
spørgsmål 2
Der en pige på skolen som jeg godt kan lig hun elsker musik og at være social. Jeg elsker musik og gaming men kan ikke helt lide at være social når det kommer til mennesker jeg næremest ikke kender jeg er næsten bange for dem. Hvordan starter man en snak uden at gøre det akkavet eller underligt.

(Tak på forhånd på jeres svar)

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige dreng

Tak fordi du har været så modig at skrive til os, om de problemer, du oplever. Du nævner, at du er meget ordblind.  Alligevel har du skrevet et rigtig fint brev til os både stavemæssigt og fint formuleret. Godt gået!

Jeg vil starte med dit afsnit, der hedder spørgsmål 1.  Du beskriver nogle ting om, hvor mange mennesker, du kan holde til at være sammen med, og hvor lang tid og hvem personerne er.  Det er rigtigt godt at du kan mærke, hvad du har det bedst med. De fleste af os kan bedst lide at være sammen med mennesker, som vi også synes godt om. Selvom du har på de måder med mange mennesker omkring dig, så har du alligevel valgt at gå på efterskole, hvor du dagligt er omgivet af mange mennesker og aktiviteter. Det er en meget flot beslutning at tage.

Du er meget bevidst om, hvordan du har det med mange mennesker omkring dig. Det er en styrke at du kender dine egne grænser. Derfor har du også mulighed for at tage højde for dette i dine daglige forskelligartede situationer. En vigtig ting, som jeg ser, at du allerede nu er god til, er at trives med dig selv og passe på dig selv. Det gør du på flere måder, ved at mærke hvor længe du kan være samme med andre, og ved at  lade dine batterier op om natten, når du kan sidde trygt i fred og ro udenfor. Jeg bliver lidt nysgerrig efter at vide, om du har mulighed for også at finde et sted og tidspunkt om dagen, hvor du kan opleve det samme- så du kan få din nattesøvn? Det kan være at gå en tur, gå på værelset lytte til rolig musik eller bare være med dig selv, uden at andre behøver at være med.

Selvom det kan se ud som om, at andre kan være sammen med andre hele tiden, så har de også brug for ro og hvile. Det kan være svært at finde ro på en efterskole. Ro og hvile finder vi på forskellige måder, nogen tager headset i ørerne, andre fokusere på noget på mobilen, ser film, læser bøger, gamer, løber  eller andre ting, der giver ro, og vi har alle brug for søvn og ro.

Når man har det som, du beskriver det, er det vigtigt, at du ikke føler dig forkert, men i stedet bruger de mange ressourcer, jeg fornemmer du indeholder.

Spørgsmål 2

Du spørger, hvordan man kan kontakte en pige uden det føles akavet. Jeg tænker, at når man er på efterskole, er man i mange situationer sammen på flere planer. Måske kan du sætte dig ved siden af hende, når I spiser, synger eller andre situationer. Du nævner, at I begge elsker musik. Kan det være et udgangspunkt? Du kan måske fortælle hende, at du har lagt mærke til, at hun er glad for musik. Spørge ind til bands, genre og måske hvorfor hun lige synes, at det band eller nummer er godt På et senere tidspunkt, får du måske mod til at sige, at du engang imellem har brug for at trække dig fra andre mennesker for at lade op. Og at det gør du bl.a. ved gaming. At sige ting højt og stå ved sig selv lærer også andre mennesker om, hvordan du er og  gerne vil have det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen. Du har også mulighed for at SMSe, chatte eller ringe til os 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job