Brev
Jeg hader efterskole
BørneTelefonen har fjernet efterskolens navn af hensyn til den unges anonymitet.
Jeg er lige startet på efterskole, jeg har det godt på efterskolen med med venner og har folk jeg virkelig taler godt med , men jeg tror jeg hader at være social.
Jeg plejede at gå på en rigtig dårlig folkeskole hvor jeg ikke kunne lide dem omkring mig, og det var akavet med mine venner og jeg ville bare gerne væk fra folkeskolen, men jeg kunne godt lide at komme hjem og bare slappe af på mit værelse alene.
Men nu på efterskole kan man ikke gøre andet end at være fucking social, folk skal konstant ind på værelset og man er altid pisse træt, jeg føler mig også vildt stresset på grund af at jeg skal have karakter
og prøver og jeg ville jo ikke have at mine forældre bliver skuffet især fordi min søster går på gymnasiet og hun får vildt gode karakterer, og jeg er bare så fucking dårlig til matematik,tysk, historie, dansk næsten det hele undtagen engelsk. Og jeg savner også bare at have privat liv og være lige glad med hvad jeg har på og mine forældre.
Jeg hader det bare
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg lægger mærke til, at dit brev starter meget positivt, du skriver: “jeg har det godt på efterskolen med venner og har folk jeg virkelig taler godt med”.
Men der er tydeligvis også noget, som går dig rigtig meget på. Jeg vil bare have dig til at lægge mærke til det gode også. Det lyder nemlig som om, at du har haft rigtig meget brug for gode skoleoplevelser, og at du måske er ved at få det nu.
Det kan bestemt være svært at vænne sig til pludselig at skulle være social hele tiden. Og der er rigtig mange unge, som oplever det som et chok ligesom du, når de starter på efterskole.
Samtidig ved vi på BørneTelefonen, at mange også vænner sig til det og får det bedre efter den første tid på efterskolen. Så jeg vil råde dig til at holde ud lidt længere, for det kan være, at det kan blive rigtig godt for dig.
Hvis det bliver alt for meget, er det mon så muligt at tage hjem et par dage? Det er vel muligt i hvert fald at tage hjem i weekenden?
Jeg vil også foreslå dig at tale med en af lærerne. Efterskolelærere er vant til, at den første tid for nogle føles svær. Og de må også kende rigtig godt til udfordringen med at savne tid for sig selv. Måske kan en lærer komme med nogle forslag til, hvordan du kan få bare lidt tid for dig selv?
Jeg tænker på sådan noget som at gå en tur alene. At lytte til musik eller podcast. Eller læse en bog. Men måske er der også nogle steder på din skole, hvor man kan søge hen og være lidt for sig selv? Det tænker jeg, at lærerne måske har nogle bud på.
Det kan også være, at der kan laves nogle regler om at rende ind og ud af værelset? Måske kunne du spørge, om der kunne være lukket for besøg efter et bestemt tidspunkt om aftenen?
Jeg synes, at du skal fortælle nogen om dit behov for lidt ro. Mon ikke du kan få hjælp til det på en eller anden måde?
Det kunne også være en ide at tale med dine venner om det. Måske kender de også den følelse? Og måske er der nogen, som har nogle bedre ideer, end dem jeg har fundet på.
Du nævner også, at du savner at kunne være ligeglad med, hvad du har på. Det synes jeg altså sagtens, at du kan prøve på efterskolen. Prøv at tage det på, som du har lyst til. Se hvad der sker. Jeg tror også, at der er andre som går i lige det, som de har lyst til. Det kan være, at du kan se efter det, og prøve at lægge mærke til, om det kan være okay at gå i den slags tøj, som du gerne vil have på.
Jeg synes også, at du skal tale med en lærer om den stress, du føler over karaktererne. Og måske også med din mor og far. Det lyder som om, at du føler et stort pres for at skulle klare det godt og leve op til din søsters succes i gymnasiet.
Du kan fx sige til læreren eller dine forældre: “Jeg er bange for ikke at gøre det godt nok i skolen, og for at I bliver skuffede over mig, hvis jeg får dårlige karakterer. Det stresser mig.”
Jeg håber, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. Og så håber jeg, at efterskoletiden bliver rigtig god, når du er kommet gennem de første vilde uger. Det ER stort at starte på efterskole.
Kærlig hilsen BørneTelefonen