Jeg hader efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg lægger mærke til, at dit brev starter meget positivt, du skriver: “jeg har det godt på efterskolen med venner og har folk jeg virkelig taler godt med”.

Men der er tydeligvis også noget, som går dig rigtig meget på. Jeg vil bare have dig til at lægge mærke til det gode også. Det lyder nemlig som om, at du har haft rigtig meget brug for gode skoleoplevelser, og at du måske er ved at få det nu.

Det kan bestemt være svært at vænne sig til pludselig at skulle være social hele tiden. Og der er rigtig mange unge, som oplever det som et chok ligesom du, når de starter på efterskole.

Samtidig ved vi på BørneTelefonen, at mange også vænner sig til det og får det bedre efter den første tid på efterskolen. Så jeg vil råde dig til at holde ud lidt længere, for det kan være, at det kan blive rigtig godt for dig.

Hvis det bliver alt for meget, er det mon så muligt at tage hjem et par dage? Det er vel muligt i hvert fald at tage hjem i weekenden?

Jeg vil også foreslå dig at tale med en af lærerne. Efterskolelærere er vant til, at den første tid for nogle føles svær. Og de må også kende rigtig godt til udfordringen med at savne tid for sig selv. Måske kan en lærer komme med nogle forslag til, hvordan du kan få bare lidt tid for dig selv?

Jeg tænker på sådan noget som at gå en tur alene. At lytte til musik eller podcast. Eller læse en bog. Men måske er der også nogle steder på din skole, hvor man kan søge hen og være lidt for sig selv? Det tænker jeg, at lærerne måske har nogle bud på.

Det kan også være, at der kan laves nogle regler om at rende ind og ud af værelset? Måske kunne du spørge, om der kunne være lukket for besøg efter et bestemt tidspunkt om aftenen?

Jeg synes, at du skal fortælle nogen om dit behov for lidt ro. Mon ikke du kan få hjælp til det på en eller anden måde?

Det kunne også være en ide at tale med dine venner om det. Måske kender de også den følelse? Og måske er der nogen, som har nogle bedre ideer, end dem jeg har fundet på.

Du nævner også, at du savner at kunne være ligeglad med, hvad du har på. Det synes jeg altså sagtens, at du kan prøve på efterskolen. Prøv at tage det på, som du har lyst til. Se hvad der sker. Jeg tror også, at der er andre som går i lige det, som de har lyst til. Det kan være, at du kan se efter det, og prøve at lægge mærke til, om det kan være okay at gå i den slags tøj, som du gerne vil have på.

Jeg synes også, at du skal tale med en lærer om den stress, du føler over karaktererne. Og måske også med din mor og far. Det lyder som om, at du føler et stort pres for at skulle klare det godt og leve op til din søsters succes i gymnasiet.

Du kan fx sige til læreren eller dine forældre: “Jeg er bange for ikke at gøre det godt nok i skolen, og for at I bliver skuffede over mig, hvis jeg får dårlige karakterer. Det stresser mig.”

Jeg håber, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. Og så håber jeg, at efterskoletiden bliver rigtig god, når du er kommet gennem de første vilde uger. Det ER stort at starte på efterskole.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job